Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kom ik achter de tekst van een vonnis van Rechtbank uit 1899?

Een van mijn voorouders heeft volgens een vonnis van de rechtbank van Zwolle eind 1899 een naamswijziging ondergaan. Nu zou je verwachten dat zulke oude vonnis openbaar is, maar hoe en waar kan ik dit vonnis vinden???

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.5K
Amadea
6 jaar geleden
Heb je al gezocht via https://www.historischcentrumoverijssel.nl/onderzoek/mijn-familie ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is geen probleem om de stukken van de burgelijke stand te vinden. Maar de gerechtelijke archieven daar ben ik niet in thuis. En als ze er zijn, dan weer te oud of te jong. Of niet openbaar.
Amadea
6 jaar geleden
Maar volgens mij wordt zo'n officieel stuk over een naamwijziging bij de gegevens van de burgerlijke stand in het archief bewaard.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In het Historisch centrum Overijsel bevinden zich het archief van de arrondissementsrechtbank. Zie bron.

Zouden processen over naamsverandering behandeld zijn door het Kantongerecht, dan kunnen ze je bij het Historisch centrum ongetwijfeld vertellen waar die zich bevinden.
(Als ze aldaar niet aanwezig zijn)

Toegevoegd na 1 minuut:
Waar het Archief van het Kantongerecht zich bevindt.
(Lees meer...)
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens de toelichting kan het niet anders zijn dat de stukken openbaar zijn. Want ouder dan 75 jaar en nergens staat een deel van het archief zich elders bevindt. Wel is het nuttig om vooraf te informeren of het zin heeft om af te reizen of dat het verzoek schriftelijk afgedaan kan worden. Nu is Zwolle niet het einde van de wereld en het antwoord op de vraag waarom zou in de uitspraak van de rechter kunnen zitten. Ook zou het een antwoord op vragen kunnen geven, nu even in kaart brengen wat de vragen zijn en welke witte vlekken er nog zijn. En of er nog andere vragen zijn welk ook alleen daar beantwoord kunnen worden. Het stuk loopt niet weg, dus een bezoek kan zeer goed vooraf voorbereid worden en ingepland worden.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding