Waarom is mijn familienaam door de jaren heen veranderd?

Hallo,

De naam van mijn familie is Bekkers (vanaf mijn opa). Aangezien de ouders van mijn opa Duits waren, heetten zij Beckers. Waarom is het dan dat hun kinderen (mijn opa en zijn broers/zussen) Bekkers heten i.p.v. Beckers? Was er in die tijd een regel dat achternamen vernederlandst werden ofzo? Ik snap er echt helemaal niks van... Hopelijk iemand die me hierbij kan helpen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.5K
ronron1212
7 jaar geleden
Mogelijk een fout gemaakt met de inschrijving in het Nederlands bevolkingsregister bij de verhuizing van Duitsland naar Nederland.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Andersom komt ook voor, koek maal: https://de.wikipedia.org/wiki/Annika_de_Buhr

Antwoorden (2)

dat komt over het algemeen door schrijffouten bij het aangeven van het kind.

oa doordat vroeger er nogal wat meer mensen dan nu analfabeet waren, en het ook regelmatig voorkwam dat de vader bij aangifte van het kind al dronken op het gemeentehuis aankwam, en hij de schrijffout niet ontdekte. Eenmaal fout in de aangifte kost het later veel geld om het te wijzigen, en liet men het er maar bij

mijn achternaam wordt met ei geschreven, echter ooit was dit met y, maar in dezelfde stamboom kom je ook ey en eij tegen.

hetzelfde heb ik met eigen trouwboekje gezien dat daar de naam van mijn fout was geschreven, wilden ze niet geloven maar bij controle bleek ik toch gelijk te hebben, en hadden we binnen 2 weken ons 2e trouwboekje
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er kunnen diverse reden zijn. Zoals de vraagsteller suggereert kan de reden zijn aanpassen aan het land en de regels. Dus een Duitse naam wordt een Nederlandse naam met Nederlandse spelling. Ambtenaren waren in het verleden aan andere regels gebonden dan nu. Dus belangrijk is goed te kijken wanneer de naam wijzigde. Maar ook het feit dat iemand de Nederlandse of Duitse niet zo goed machtig was, komen ook schrijffouten van. Dat nu iedereen kan lezen en schrijven of iemand kent die dat zeer goed kan is van de huidige tijd, maar in het verleden diende ambtenaar van burgerlijke stand dit te zijn, maar was het niet altijd. En bij inschrijven in de registers zijn veel schrijffouten gemaakt en deze zijn niet zo gemakkelijk meer te herstellen.

Maar ook in de huidige tijd hebben mensen nog een Nederlandse naam en een Buitenlandse naam. Want in het buitenland kan je achternaam of voornaam of slecht uit te spreken zijn of misverstanden op leveren. Of je mag maar een achternaam hebben, dus je moet kiezen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Plus, In de jaren 1940-1945 zijn veel Duitse namen van Nederlanders vernederlandst. De umlaut werd bv weggelaten. Müller werd Muller of Mulder.
Fischer werd bv Visser en Koch werd Kok.