Hoe kom je er achter of je familienaam in de loop der jaren is veranderd(verbastering)?

Ik ben al jaren flink bezig via allerlei genealogische sites.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Door heel veel te googlen op je familienaam met bijbehorende termen als 'betekenis', etc!
Dit is misschien al een mooi startpunt:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Achternaam
Er zijn (al) zo'n 60 wikipedia pagina's die alleen maar over de betrokken achternaam gaan.

Toegevoegd na 37 seconden:
Dit is misschien ook een mooi startpunt:
http://www.meertens.knaw.nl/nfd/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke site van meertens +1

Andere antwoorden (4)

Als je terugzoekt van kind naar ouders zie je al snel dat een naam verandert.
In de geboorte acten en tijdens overschrijven van de ene naar de andere gemeente zie je die al snel
In mijn familie is daardoor in 1834 een e uit de naam verdwenen

Toegevoegd na 1 minuut:
er is eenforum met tips
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe mijn fam.naam is zie je zelf wel. Maar ik heb ooit eens een foto van een graf van een famileilid gezien endaar stond de naam Gradussen en dat lijkt me de oorspronkelijke naam.
Misschien kom je door te googlen wel meer et weten. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn oudst getraceerde voorvader was Egbert van (...)(huppelepup) Hertog van Groot Hertogdom Gelre. En nee. Mijn familienaam lijkt er geen eens op...

En de oudst getraceerde voorvader van mijn moeders kant heet 'de Visser' en ook haar familienaam lijkt daar niet op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Via een stamboom kan dit snel duidelijk worden.
Zo ontdekten wij dat onze over-overgrootvader drie zonen had, alle drie hadden ze een anders gespelde achternaam. Blijkbaar waren niet alle ambtenaren van burgerlijke stand even accuraat met het noteren van de namen.