Wat betekent de naam Saffatijn?.

Ik probeer hier enige betekenis van terug te vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Het enige wat ik jou kan vertellen is dat het een ridder was.
Saffatijn van Mauderic (Maurik)
Leefde in 1200 ongeveer.
Hopelijk heb je er wat aan.
12 jaar geleden
De door jou geplaatste afbeelding verwijst naar Reinald I de Strijdbare (1271-1326) graaf van Gelre en Zutphen. Het is zijn zegel. Een ruiterzegel wat de graaf naar links rijdende laat zien, aan de linkerarm een wapenschild houdende. In de rechterhand een speer met vaan, waarop een leeuw. Op het paardedek ook leeuwen en als helmteken een scherm.

Een verband met Saffatijn van Maurik kan ik niet vinden. Maurik is bekend sinds 997. Het wordt als een zelfstandige heerlijkheid vermeld in een oorkonde uit 1277. De toenmalige heer was waarschijnlijk een Heer Saffatijn. Deze Saffatijn en zijn schoonzoon, Bartholdt van Eck, voerden beide een droogscheerdersschaar in hun wapen. Zo'n schaar was behalve voor het schaapscheren ook veelvuldig in gebruik als strafwerktuig van de boeterechter, die over leven en dood besliste. De afbeelding van zo'n schaar op een familiewapen wordt gezien als symbool voor rechtsmacht en -dwang.

Die naam kan op verschillende manieren geschreven worden: Saffentijn, Saffenter, Saffetijn, Saffatin. Op alle schrijfwijzen heb ik geprobeerd een betekenis te vinden. Het enige wat daaruit kwam is dat in het Arabisch het woord "saffatin" bestaat. En dat betekent: vogels. Het woord komt in de Koran twee keer voor. Maar of er enig verband is tussen Heer Saffatijn en de Arabische taal, dat is niet te vinden.

Er is wel een boekje over zijn familie geschreven:
Van Mauderick 1270-1695 : de geschiedenis van een schildboortig geslacht / W.H. Morel van Mourik. Stichting De Maurikkroniek, 1990. 69 pagina's. ISBN 9090036792. Het is te raadplegen in de studiezaal van het Regionaal Archief West-Brabant (in Oudenbosch).
Amadea