Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe voorkom ik dat mijn narcistische moeder iedereen meekrijgt in haar verhaal?

Tijdens mijn zwangerschap heeft mijn moeder met me gebroken. Omdat ik op 9 weken nog geen aankondigingen wilde doen en daarna ook niets op social media zou posten/toelaten over de baby. Dit zijn onze regels voor ons kind en daar dient iedereen zich aan te houden. Mijn moeder en ik werken echter op dezelfde plaats en ik was preventief verwijderd waardoor ik ongeveer een jaar ben weggeweest. Hiervan heeft zij gebruik gemaakt om overal rond te bazuinen dat ik haar buiten heb gegooid en dat ze niet weet waarom. Terwijl ik ondertussen een traumatische zwangerschap en helse postpartum depressie doormaakte. Zoontje is ondertussen 18m en ik ben al meer dan een jaar terug aan het werk. Ze blijft dit gedrag echter volhouden ook al spreek ik haar beleefd professioneel aan wanneer nodig en maak ik haar nooit zwart. Therapie is hier een parttime job geworden en ik weet dat ze narcistisch is en waarom het zo is. Ik heb het wel heel erg moeilijk dat mijn netwerk zich zo laat bespelen. Zo gaat mijn nonkel binnenkort trouwen en heeft ze het gedaan gekregen dat we niet zijn uitgenodigd, maar ook dat we zelfs officieel geen weet hebben van het plaatsvinden van het feest of uitleg over waarom. Iedereen schuift ons aan de kant wat erg onrechtvaardig aanvoelt. Zelfs bij de dood van mijn grootmoeder heeft ze alles geprobeerd om me weg te houden/sturen. Zij was alles voor mij. Waarom gaat iedereen mee in haar verhaal? Ik heb namelijk niet gevraagd om een leven zonder moederliefde…

11 maanden geleden
in: Familie
2K
SimonV
11 maanden geleden
Wat ChatGPT erover zegt: Informeer je netwerk: communiceer met familieleden, vrienden en andere mensen in je omgeving over je ervaringen met je moeder. Wees eerlijk en open over de situatie, zonder negatief over haar te spreken. Zorg ervoor dat anderen je perspectief begrijpen en probeer steun en begrip te krijgen.
Documenteer de feiten: houd een gedetailleerd verslag bij van gebeurtenissen, interacties en manipulatieve tactieken die je moeder gebruikt. Dit kan nuttig zijn om anderen te laten zien wat er precies gebeurt en om je eigen gedachten en emoties te valideren.
https://chat.openai.com/
TurfGraver
11 maanden geleden
ChatGPT: hoe zorg je ervoor dat anderen je perspectief begrijpen als ze al gemanipuleerd en (blijkbaar) steun en begrip voor de ander hebben?
Kortom, hoe zorg je ervoor dat anderen niet oordelen maar een open mind blijven houden?
Thecis
11 maanden geleden
Een narcist is gewoon heel goed in manipuleren en meerdere maskers dragen. Je neemt het op tegen iemand die a) het manipuleren beter kan dan jij en b) diegene vind het niet erg om onethisch te handelen. Zorg ervoor dat anderen dit ook gaan zien. Verzamel direct bewijs van dat je moeder liegt. Niet indirect want dat kan een narcist gemakkelijk weerleggen met een verhaal.
Als dat lukt, is het aan anderen om een keuze te maken wie te geloven. Het is een oneerlijke strijd.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Stel je vraag was: hoe zorg ik ervoor dat ik voor die leeuw kan blijven uitrennen op de savanne? Dan zou iedereen antwoorden: door niet te proberen een leeuw voor te blijven met rennen. Al train je 7 dagen in de week, dit gaat nooit lukken.

Terug naar jouw vraag: een narcist is in manipulatie wat een leeuw is met rennen. Beter dan jij en je gaat dat nooit beter kunnen (wees maar blij). Bovendien heeft deze "leeuw" en voorsprong, die heeft iedereen al heel lang verteld dat jij zo onmogelijk en onredelijk bent.

Er is dus echt maar één oplossingen antwoord op de vraag: Zorgen dat je moeder de kans niet meer krijgt iedereen mee te krijgen en de enige manier om dat voor elkaar te krijgen is zorgen dat je moeder geen contact heeft met de mensen waar jij contact mee hebt. Maw een kring van mensen om je heen opbouwen die je moeder niet kennen, en ook zorgen dat dit zo blijft. Het is praktisch vast vrijwel niet uitvoerbaar maar naar de andere kant van het land verhuizen zou enorm helpen.
Je moeder kan niet veranderen, dus moet jij veranderen. En veranderen is niet verder strijden. Je verlies nemen. Hopelijk heb je wel een leuke schoonmoeder.
Dat je schrijft: ze was alles voor mij..... dat zegt al hoe je zelf ook gevangen was/bent in haar web. Hoe kan ze alles voor je zijn als ze je nooit moederliefde geeft. Zoek aub hulp hierbij, of lotgenoten.
(Lees meer...)
11 maanden geleden
AnnaLonely
11 maanden geleden
Mijn grootmoeder was alles voor mij. Mijn schoonfamilie is van hetzelfde laken een pak spijtig genoeg…
Summo
11 maanden geleden
Ik wens je echt veel sterkte hiermee, het blijft natuurlijk familie en in jouw geval zelfs je moeder. Maar kies aub voor jezelf en je gezin. Zoals je het beschrijft hoe het nu gaat, zie ik de bui al hangen als je kind wat ouder wordt. Als ze iedereen weet wijs te maken wat een slechte moeder je eigenlijk bent, zul je je nog 10x rotter voelen.
AnnaLonely
11 maanden geleden
Bedankt. Daarom dat er met mijn ouders en schoonouders zelf geen contact is. (Tenzij zakelijk) en zoontje wordt nooit betrokken.
Wat krachtig dat jij dit wil delen. Eigenlijk ben jij Pinokkio en je moeder is Gepetto. Ze trekt aan de touwtjes. Zij bepaalt koers, werkplek en aankondiging over de baby en het pronken ermee. Nu heb jij de touwtjes doorgeknipt. Zoals Pinokkio deed toen hij een jongen wilde worden in plaats van een pop. Hierdoor heeft ze geen grip meer op je, doodeng is dat. Ze is je kwijt. Je zou haar een nieuw touwtje moeten geven, zodat ze weer de controle heeft en jou weer mee neemt naar de familie. Dat hoort bij het spel van het leven. Luisteren naar Gepetto. Als je dat niet doet dan ben je de zwarte schaap van de familie (de andere marionetten van je moeder), niet veilig en val je buiten het familiesysteem. Als je buiten het familiesysteem valt dan ben je op jezelf aangewezen. Sommige mensen gaan de wereld rondreizen om te leren hoe ze op zichzelf kunnen bouwen en tot wat ze in staat zijn. Maar jij leert het op deze manier. Het touwtje doorknippen of het touwtje weer teruggeven. Er bestaat geen middenweg volgens je Gepetto.

(Provocatief gereageerd ;))
(Lees meer...)
3 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding