Hoe ga je goed om met mensen die autisme hebben?

Hey! Mijn vriend heeft een jonger broertje die een lichte vorm van autisme heeft ( en ADD als deze 2 samenhang hebben?). Ik zou heel graag goed overweg kunnen gaan met hem, maar ik weet niet goed hoe. Waar ik op moet letten, wat ik wel en niet mag zeggen, etc..
Het 'probleem' is dat zijn ouders hun kind nu al willen aanleren dat de volwassen mensen wereld niet zo een structuur heeft, zodat hij er al beetje aan gewoon is als hij ouder is. Ik ga niet degene zijn die hun opvoeding 'veranderd' zeg maar door helemaal anders te doen en hem overal gelijk in te geven, maar ik zou wel graag goed om kunnen gaan met hem. Zonder dat ik een soort van 'kritiek' op de opvoeding geef zeg maar. ( Ik heb geen kritiek op de opvoeding. Ik snap dat de ouders hun kind willen laten zien dat hij zich soms moet aanpassen aan de omgeving ipv dat mensen zich aanpassen aan hem. Aangezien hij maar een lichte vorm van autisme heeft. Maar ik weet dat hij wel regels precies opvolgt etc. Ik heb laatst ook een domme fout gemaakt omdat ik iets anders deed dan dat hij gewoon was, hierdoor was er een ruzie ontstaan & dit wil ik voortaan vermijden. Daarmee dat ik deze vraag stel. )
Bedankt voor de hulp alvast!!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Familie
2.3K

Antwoorden (4)

Hoi Liezeh,

ADD is geen vorm van autisme.
Een groot kenmerk is, dat de degene heel grondig is in het denken en het doen.
Wat voor vorm van autisme het broertje heeft, doet er wel toe. Als je weet wat hij voor vorm heeft, kun je daar de kenmerken van opzoeken en kijken wat je et bij hem er aan merkt.
Ik heb zelf ook autisme, dat is meer geworden nu ik ouder ben, maar daar zijn ook andere dingen bij gekomen.
Dat zijn ouders daar goed op letten, is natuurlijk goed. Als ze maar goed zien wat hij allemaal kan.
(Succes)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Rustig houden en niet teveel in een keer, maar alles gedoseerd in kleine brokjes zo dat hij het beter kan verwerken geestelijk gezien
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoi Liezeh,

Er zijn nogal wat vormen van autisme. Van mensen die hun hele leven niet zelfstandig kunnen wonen en leven en ook niet voor zichzelf kunnen zorgen. Tot mensen waar het nauwelijks aan te merken is met een vaak enorm hoog IQ. Vaak hoogbegaafd. Maar ook deze laatste groep heeft grote moeite in de "normale" sociale omgang van mensen met elkaar. Ze kunnen het vaak goed verbergen.

Wat ik bedoel is dat het belangrijk is dat je weet welke soort van autisme dit broertje heeft voor een goede aanpak door jou.

Bij autisme zegt men wel dat de hersenen anders bedraad zijn dan bij mensen die "normaal" zijn. De hersenen hebben allerlei verbindingen die "gewone" mensen niet hebben. Vaak extreem goed op specifieke gebieden, maar zwak/onhandig/klungelig in de sociale omgang.

En misschien heeft hij geen autisme maar is hij hoogvoelend, tegenwoordig HSP (Hoog Sensitief Persoon) genoemd. Dit is iets compleet anders, alleen lijkt vanaf de buitenkant HSP sterk op bepaalde vormen van autisme, zoals Asperger.

Als dit broertje een HSP is, heeft hij weer een heel andere benadering door jou nodig dan als autist.

Kortom, probeer eens uit te vinden wat dit broertje echt heeft. Ik weet, een hele klus.

Veel succes ermee...
Een kleine aanvulling.

Het nodig hebben van duidelijke structuren door het broertje duidt meer op een vorm van autisme dan HSP. Maar een medische diagnose geeft meer duidelijkheid.
Toegevoegd op 05 september 2020 20:48: tekst
3 jaar geleden
probeer op voorhand al te zeggen wat jullie vandaag gaan doen, wat er allemaal kan gebeuren, dat hij niet moet schrikken/boos worden als er iets gebeurt dat ze niet heeft vertelt omdat je het nog niet weet.