Kun je via DNA bepalen of iemand je vader of je oom is?

Er zijn verder geen gegevens of "testmateriaal" als moeder of broers/zusters

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Familie
4.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel voor het antwoord. Ik schrijf een boek waarin een 20 jaar oud lijk opduikt van een jonge vrouw. Zij is de dochter van één lid van een familie van 4 personen, 2 zusters en 2 broers. Dus DNA onderzoek kan bepalen wie vader (of moeder) of oom (tante) is? Het is een belangrijk onderdeel van het plot, dus ik moet hier zeker van zijn. Alweer bedankt!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Neen, dat kan niet met absolute zekerheid (en zeker niet na twintig jaar onder de grond te hebben gelegen).
Wel of er verwantschap is (ook niet altijd)

Het beste antwoord

Er kan misschien na twintig jaar nog bepaald worden of deze vier personen biologisch verwant zijn aan het lijk, maar er kan niet meer bepaald worden wie precies de vader, de moeder, de oom of de tante is. Daarvoor zijn de sporen van DNA-materiaal van een lijk dat twintig jaar geleden begraven is te zwak.

Het hangt er ook nog vanaf hoe de DNA-sporen bewaard zijn. In een vochtige en warme omgeving gaat de kwaliteit van de sporen zeer snel achteruit. DNA bederft als het organische materiaal in de toestand van bederf overgaat.
Hoe zuurder en kalkarmer de grond is en bovendien nog vochtig is, zoals in Nederland, zijn de DNA-sporen van een lijk na twintig jaar niet meer te gebruiken.
Zeker niet als overtuigend bewijsmateriaal en helemaal niet om te concluderen wie de precieze bloedverwanten zijn. Forensische onderzoekers proberen daarom altijd of er nog bruikbaar DNA uit oud bewijsmateriaal gehaald kan worden. Dan gaat het om sporen die bewaard zijn gebleven en waarvan gedeeltes opnieuw worden onderzocht door het NFI. Deze DNA-sporen kunnen tientallen jaren goed blijven.

Toegevoegd na 34 minuten:
Dus: stel dat er (zeer onwaarschijnlijk) bruikbaar DNA-materiaal is, dan kan er in algemene zin verwantschap worden aangetoond. Er kunnen indicaties worden verkregen van een mogelijke verwantschap via het autosomale DNA, maar niet wat de precieze relatie tussen de individuen is geweest.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel erg bedankt voor het antwoord, hier kan ik mee verder!

Andere antwoorden (1)

Ja, dat is mogelijk. Je moet wel bedenken, dat de uitslag in verdere verwantschappen dan directe ouders en broer/zus op grote waarschijnlijkheid berust. Dus b.v. 90% kans dat.....:
Kijk ook op de tabel van Mijndna.nl

http://www.mijndna.nl/familierelaties.htm

Toegevoegd na 1 minuut:
Je vader zal een 100% mach geven, je oom misschien iets lager.

Toegevoegd na 2 minuten:
Moet zijn:
Je vader zal een 100% match geven, je oom misschien iets lager.