Kan het kwaad om iemand die je niet kent, je 06 nummer te geven?

Bang voor sim-swapping of andersoortig criminele praktijken

een jaar geleden
in: Dating
2.6K
SingingCoyote13
een jaar geleden
ja. nooit persoonlijke info geven -wat dan ook- aan onbekenden ,zeker niet als deze je (anoniem) benaderen via internet zoals email, of (discord bv) chat. er zijn talloze criminelen en hackers, gekken en van allerlei die met je info dingen kunnen en zullen doen. je kan bv op een mailing lijst komen te staan als ze je email weten. dit betekend talloze valse en nep emails van banken, instellingen, overheid, belasting en meer, welke altijd dwingen om gelijk actie te ondernemen (bv je account vervalt per x-x-2023 etc) zo kunnen ze weer extra info of logins/wachtwoorden achterhalen. er is spoofing, phishing, scamming en nog meer via internet in de actualiteit van het moment. mensen raken veel geld kwijt aan criminelen.
SimonV
een jaar geleden
Hier staat wat info:
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/waarom-je-telefoonnummer-veel-waard-kan-zijn-voor-criminelen

Antwoorden (1)

Ja, dat kan kwaad.

Als je je mobiele telefoonnummer aan een vreemde geeft, kan dit betekenen dat je spam-oproepen en -sms'jes gaat ontvangen. Of dat deze je overlaadt met vervelende 'grensoverschrijdende' telefoontjes.

Oplichters en fraudeurs richten zich vaak op mensen via de telefoon. Ze kunnen zich voordoen als vertegenwoordigers van een overheidsinstantie of een bedrijf waarmee je zaken doet en proberen je te misleiden om hen gevoelige informatie te geven.

Je telefoonnummer is ook handig voor criminelen die zich als jou voor willen doen. Bijvoorbeeld wanneer ze een provider vragen je telefoonnummer op een andere (lees: zijn) simkaart over te zetten: ook wel sim-swapping genoemd. Normaal gesproken zou dat nooit kunnen, want hier heb jij helemaal geen toestemming voor gegeven. Maar deze criminelen hebben soms zoveel informatie, dat de provider gelooft dat jij belt.

Voorbeeld
Chen gaf zijn mobiele nummer aan een onderzoeker, die begon met een eenvoudige zoekopdracht in openbaar beschikbare records op White Pages Premium, een openbare webservice die slechts $ 5 per maand kost. Volgens Chen had de onderzoeker binnen een uur 'een volledig dossier over mij - inclusief mijn naam en geboortedatum, mijn adres, de onroerendgoedbelasting die ik betaal en de namen van mijn familieleden'.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Er staan 1000-en telefoon nummers gewoon op internet, bv van bedrijven. Dus alleen t nummer zal niet zo’n risico zijn.
SimonV
een jaar geleden
Daar gaat deze vraag natuurlijk niet over. Het gaat over een geven van je privé-nummer aan een onbekend iemand die jou als potentieel (kwetsbaar?) slachtoffer heeft uitgekozen. Als een crimineel zomaar een telefoonnummer belt, is de kans op succes veel kleiner. Deze weet niet wie hij aan de lijn krijgt.
tikrit
een jaar geleden
Klopt Simon V. Dat was precies de vraag