Hoeveel gram wiet mag je maximaal in huis hebben liggen?

Je mag volgends het gedoogt beleid volgends mij maar 5 gram wiet bij je hebben, maar hoe zit dat met thuis ?
dus hoeveel gram wiet mag er bijvoorbeeld op de keukentafel liggen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
58.3K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
maar je mag ook 5 planten hebben ,aar wat moet je dan met je toppen dat is meer als 5 gram bij elkaar???

Antwoorden (5)

5 gram is het maximun aantal drugs wat je mag hebben.
Dat geld voor cannabis, wiet, marihuana, hasj
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jah oke, maar als je een klein plantje oogst heb je al 10 keer zoveel.. of is dat weer zo'n krom dingetje in het gedoogbeleid..
Amadea
12 jaar geleden
Gedogen is niet hetzelfde als mogen!
www.rijksoverheid.nl › daar staat 5 gram
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de Opiumwet wordt onderscheid gemaakt tussen bezit bestemd voor eigen gebruik en bezit met dealerindicatie. Een geringe hoeveelheid wordt meestal gezien als bezit voor eigen gebruik.
Voor wiet geldt een hoeveelheid tot 5 gram als bezit voor eigen gebruik. Meer dan 5 gram in huis hebben betekent dat je ervoor mag worden gearresteerd. Want dan zou het kunnen dat je ermee dealt.
Amadea
12 jaar geleden
Je mag 5 gram in je bezit hebben. Als je alleen woont, 5 gram op de keukentafel. Mocht je een huisgenoot hebben, 10 gram... etc.

Op de keukentafel... de kans dat het tot een huiszoeking komt is klein ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een korte vraag, wat een lang antwoord vereist.

Op grond van de Opiumwet is het niet toegestaan om enige drugs in handen te hebben. Dus nog geen 0,5 gram wiet. Nu is het zo dat wij in Nederland een gedoogbeleid hebben. Dit beleid is deels vastgelegd in de Aanwijzing Opiumwet. In deze Aanwijzing van het Openbaar Ministerie maakt het OM gebruik van het opportuniteitsbeginsel. Dat beginsel stelt dat er in het algemeen belang prioriteiten gegeven mogen worden aan bepaalde feiten.

Het punt in deze vraag is dat de Aanwijzing veel regelt. Het stelt dat coffeeshops maximaal 5 gram per klant per dag mogen verkopen.

De aanwijzing stelt daarom ook:
"De grens van wat gedoogd wordt ten aanzien van de verkoop van hennepproducten door de coffeeshops is gesteld op 5 gram. Het ligt in de rede in beginsel eenzelfde grens te hanteren ten aanzien van het bezit van hennepproducten. Tot en met 5 gram, de geringe hoeveelheid voor eigen gebruik, wordt derhalve politiesepot toegepast. Bij hoeveelheden tussen de 5 en de 30 gram volgt bij ontdekking een strafrechtelijke reactie.

Opsporing: geen gerichte opsporing."

"Inbeslagneming: Bij het constateren van een strafbaar feit op grond van de Opiumwet dienen in elk geval alle aangetroffen middelen vermeld op lijst I (harddrugs) en/of II (softdrugs) in beslag te worden genomen, met een uitzondering voor middelen wanneer het een hoeveelheid voor eigen geneeskundig gebruik betreft die op recept is verkregen."

Oftewel, eigenlijk ben je met 5 gram thuis al fout. Bij een inval kan het ook in beslag genomen worden en je krijgt het niet terug. Maar er is ook geen gerichte opsporing op. Als jij 10 gram hebt samen met je huisgenoot is er niemand die zich er druk over maakt (uitzonderingen daargelaten, bv bij kinderen aanwezig).