Waarom is Zweden geen lid van de NAVO?

Toegevoegd na 19 minuten:
Zweden participeert in de NAVO-geleide internationale missies. Zweden heeft de NAVO-standaarden aangenomen voor militaire uitrusting en training. Zweden betaald lidmaatschap en zit mee aan de vergadertafel, maar toch heeft zweden geen stemrecht.

waarom zou je dan niet gewoon lid worden, en wel kunnen stemmen?

Toegevoegd na 27 minuten:
natuurlijk is het logisch dat het veel geld kost, maar nu moet Zweden zijn defensie helemaal zelf regelen, wat natuurlijk nog meer geld kost.
terwijl het ook meedoet met de missies van de NAVO, waar het dan extra voor moet betalen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Zweden heeft een traditie van neutraliteit tijdens oorlogen.

Als lid van de NAVO is een land per definitie niet neutraal, omdat volgens het verdrag een aanval op één lidstaat opgevat wordt als een aanval op álle lidstaten, waarbij alle lidstaten een verplichting hebben om de aangevallen lidstaat te verdedigen.

Die verplichting gaat tegen de neutraliteit van Zweden in, en daarom is Zweden geen lid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zweden zegt neutraal te willen blijven,maar draait wel vol op
mee met Navo oefeningen,die ook wel in Zweden gehouden worden. Daarbij hebben Zweden en Finland in 2008 overwogen om Navo lid te worden. Dat kwam door de russische inval in Georgië.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt, maar anders dan de verdragslanden heeft Zweden géén verplichting om zich een gewapend conflict van één van de NAVO-landen in te laten trekken. 'Neutraal' is iets heel anders dan pacifistisch of anti-militaristisch. Een overweging om lid te worden is natuurlijk wel wat anders dan daadwerkelijk lid worden. En bij Finland is het een belangrijker overweging dat Rusland een buurland is dan dat ze in het algemeen neutraal willen blijven, dat is dus een andere reden dan Zweden om geen lid te zijn.