Populisme heeft als uitgangspunt de tegenstelling tussen de elite en het volk. De beweging zet zich enkel af tegen de gevestigde orde.

Een populistische beweging ontstaat wanneer een grote groep mensen in de samenleving zich ervan bewust wordt geen toegang te hebben tot het centrum van de macht. Zij verwijt de elite niet naar het volk te luisteren. Het populisme stelt groot vertrouwen in het gezonde verstand van gewone mensen en vindt dat de wil van het volk het uitgangspunt moet zijn in de politiek. Hierdoor kan het populisme zich verbinden met zowel linkse als rechtse ideologieën. In de praktijk verbindt het populisme zich vooral met rechtse denkbeelden en maatregelen.

Verder kenmerkt de beweging zich door concentratie rondom een leider, het gemis van partijdiscipline en een gestructureerde partijorganisatie. De beweging heeft het uitgangspunt dat de politiek gezuiverd moet worden van allerlei misstanden, de voorkeur voor directe democratie en beperkt regeringssucces. Populisme wordt gezien als een symptoom van een dieperliggend probleem in de democratie. (...)"

Ja, Geert Wilders past binnen deze omschrijving.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mijn antwoord: ja, hij is een populist omdat hij en zijn partij (waarbinnen geen democratie heerst, hij opereert op eigen houtje) voldoet aan en past in deze omschrijving.
Computoon
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ligt eraan hoe je hem 'ziet' ;)

Als mens/persoon zijn , of meer zijn rol en doelen binnen de PVV/EU nu... en daarmee de wereldproblematiek die gaande is?
Hier ook een 'andere' kijk' dan op de vorige schrijver hier en meer om vooral ook zelf door te zoeken, denken, vergelijken uiteraard.
http://www.joop.nl/opinies/al-het-populisme-op-een-hoop-met-wilders

(dit alles los van mijn eigen visie of mening hoor :))