Krijg ik nicotine binnen bij meeroken?

Beste mensen,

Zelf ben ik nu ruim een half jaar gestopt met roken.
Met succes! Afgezien van de eerste maand heb ik er nauwelijks last van gehad. Verlangen naar een sigaret heb ik niet en mijn lijf verzette zich al langere tijd tegen mijn slechte gewoonte. Het bevalt goed en ervaar alleen maar voordelen. Nu is het zo dat ik sinds een week of twee weer mensen in huis heb laten roken. Niet dagelijks en ook niet veel.

Ondanks dat ik totaal geen behoefte heb aan het roken is er sinds een aantal dagen toch een soort van onrust en min of meer hetzelfde gevoel als toen ik net aan het afkicken was... Er is gisteren veel gerookt in de woonkamer.

Kan het zo zijn dat ik ongemerkt toch nicotine binnen krijg door meeroken en nu dus weer iets geactiveerd heb ofzo? Vooral omdat ik er echt van walg en blij ben als de rook weg trekt. Laat staan zelf gaan roken.

Alvast bedankt.
Groet een niet roker

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

De hoeveelheid nicotine die je door meeroken binnenkrijgt is enorm gering. Hiermee wil ik niet zeggen dat meeroken goed is, maar je vroeg naar de nicotine. Die is dermate verspreid dat het niet waarschijnlijk is dat je daarvan effect zult ondervinden. In rook zitten heel veel bestanddelen. Nu je als ex-roker flink heb zitten meeroken in een rokerige ruimte, komt onbewust weer iets van de oude verslaafde in jou los. Het brein reageert geconditioneerd op die rook. Onbewust was de beloning die een roker bij elke sigaret ervaart, weer wakker geschrokken. Daarna, toen de rook weer weg was, zal de reactie op het niet-roken, die ook geprogrammeerd is, weer zijn ontstaan. Voor bijna alle ex rokers geldt, eens een roker, altijd een roker. Je zult nooit meer een enkel sigaretje kunnen opsteken zonder gelijk weer verslaafd te raken. Veel ex rokers proberen dat, omdat ze ervan zijn overtuigd dat dat wel lukken zal, en trappen dan in die val. Kortom de hele rookverslaving heeft zijn sporen in het brein achtergelaten, in die zij, dat het brein steeds weer hetzelfde zal reageren. Zowel op het verslaafd raken, als op het afkicken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
+ elke verslaving werkt zo. Daar kom je nooit meer vanaf. 1glas...1peuk...1shot. Voor een verslaafde funest. Er bestaat niet zo iets als een ex verslaafde. Zelfs mijn vader die al 25 jaar niet meer rookt heeft het nog steeds moeilijk in een sigarenwinkel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verslaving is wel iets anders dan iets lekkers vinden. Verslaving gaat gepaard met afkick verschijnselen.
Natuurlijk kan de verslaving terug getriggerd worden. Maar dat is toch niet hetzelfde als zeggen dat je de reuk van en sigaret lekker vindt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je concreet en verhelderend antwoord op mijn vraag! Eens een roker altijd een roker.. Inderdaad erg confronterend. Toch deel ik die mening. Al is het alleen al doordat het fysiologisch gewoon zo werkt. Een ex-roker zal na een enkele sigaret direct de receptoren activeren die de nicotine verslaving onderhouden. Die ene sigaret is jezelf martelen en zal voor velen opnieuw afkicken betekenen. Hier is het waar dan vaak de moed in de schoenen zakt. En terecht! Niet roken = gewoon niet roken. In welke vorm dan ook. Wat betreft mijn eigen situatie. Die ene sigaret zal er hoogstwaarschijnlijk niet komen. Denk dat ik vanaf vandaag toch maar een rookverbod in huis ga aanhouden. Het is voor veel dingen goed. Bedankt!

Andere antwoorden (3)

Natuurlijk, de nicotine zit in de rook dus je krijgt hem ook binnen als je hem inademd
Robby BB

Toegevoegd na 1 minuut:
De rook zal wel verdund zijn tegen over de rook die een roker binnen krijgt
Robby BB

Toegevoegd na 1 dag:
Onbegrijpelijk dat er nog altijd mensen zijn die het gevaar van roken nog altijd relativeren en dan vooral tegenover de niet rokers. Triestheid ten top.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
meeroken is net zo schadelijk of zelfs schadelijker als zelf roken, dus krijg je dan ook onder omstanden net zoveel nicotine binnen als waneer je zelf rookt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is je bron? Ik wil nog steeds eens een wetenschappelijk artikel zien (wat niet gefinancierd wordt door anti-rook organisaties) wat dit bevestigt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens zeg ik niet dat je niks binnen krijgt, maar wel dat je een marginale hoeveelheid binnen krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mijn bron is mijn oncoloog die me behandelt vanwege longkanker ,ben je daar tevreden mee of mmoet ik mijn kapotte longweeefsel naar je opsturen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ben ik niet helemaal tevreden mee, want ik kan niet controleren wat hij heeft gezegd en of hij daar uberhaupt een onderbouwing voor heeft en nee, ik hoef ook geen kapot longweefsel in mijn postbus.
jc54
10 jaar geleden
Ook ik waag het te betwijfelen. Hoe kan je als mee-roker net zo veel nicotine binnen krijgen als de roker, die al een groot gedeelte in zijn/haar longen er uit gefilterd heeft?
Dat mee-roken niet gezond is, staat voor mij vast als een huis.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
@Wavaria zelf een roker zeker? Dat was namelijk ook de eerste reactie die in mij op kwam haha.
"Waar is het bewijs..."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zij die twijfelen of meeroken schadelijk is, nodig ik nu uit om eens een bezoek te brengen aan mijn moeder en haar vriend. Als niet roker zal je dan op het einde van de avond en smorgens wel weten en voelen of het schadelijk is en dat is het. Ook kan ik als ober u verzekeren dat het schadelijk is dat je een ganse avond in de sigaretten rook stond. Verstopte neus, stembanden die niet meewerkten, hoesten, niezen enz. Nu men niet meer mag roken in de restaurants heb ik dat probleem niet meer
@Wavaria, ik ben niet gesponsord door de antitabak lobby, maar ik heb vermoeden dat, aan uw commentaar te horen, jij wel gesponsord bent door de tabaksindustrie.
Het hangt natuurlijk af van de concentratie van de rook die er is, maar het gaat niet alleen om marginale hoeveelheden. daar heb je geen wetenschappelijk onderzoeken voor nodig, want dat kan je zelf zien met je eigen ogen.
Wat betreft het filteren van de longen. Het probleem van de sigaretten die je in de winkel koopt is dat zij ook blijven branden, zonder dat je er aan zuigt, met als resultaat dat er ongefilterde rook vrij komt. Bij zelf gemaakte sigaretten heb je dat niet of veel minder. @jc54 Het is ook gelukkig onmogelijk voor de longen om alles te filteren, wat je kan zien aan de rook die wordt uitgeblazen. Onbegrijpelijk dat er nog altijd mensen zijn die het gevaar van roken nog altijd relativeren en dan vooral tegenover de niet rokers. Triestheid ten top.
Robby BB
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Een peuk die blijft doorbranden mag al een tijd niet meer:http://www.rtlnieuws.nl/editienl/vanzelf-dovende-sigaretten-verplicht
HeerVoldemort
10 jaar geleden
@oribatei ik hoop dat je alsnog genezen kan worden. Lijkt me een afschuwelijke ziekte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het niet over een peuk maar over een volledige sigaret
Robby BB
Het lijkt me onwaarschijnlijk. Echter, wie rookt heeft een lichamelijke en geestelijke verslaving. De lichamelijke verslaving, die van nicotine is eigenlijk het probleem niet. Een paar dagen stoppen en de afkickverschijnselen zijn weg.
De geestelijke verslaving, de gewoonte van het iets tussen je vingers stoppen, het inhaleren, iets in je mond stoppen, weten dat je sigaretten bij je hebt en dat het goed is, het hele ritueel er omheen, dat is de geestelijke verslaving.
Die geestelijke verslaving, het stemmetje in je hoofd wat af en toe toch weer zanikt om een sigaret, die wordt wakker van de rook en het zien van mensen die roken. Die verslaving heeft heel wat meer tijd nodig om overwonnen te worden.

Lucht het huis, ruik nog even goed aan de oude asbak (gadver) en google even op "kanker" en "roken" en verklaar je zelf dan dat jij niet bij die jaarlijks 20.000 tabaksdoden wilt horen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Jaarlijks, in alleen al Nederland zoveel doden