Wat is lupus?

En hoe herken je het? Graag in begrijpelijke taal.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K
Erna55
6 jaar geleden
Wanneer je denkt dat je iets mankeert, ga dan naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Erna55: Ik mankeer niets, deze vraag is puur uit nieuwsgierigheid
Erna55
6 jaar geleden
Je vraagt: " hoe herken je het ? ".
Wanneer iemand je zegt dat hij lupus heeft.....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
-www.nvle.org
-www.lupus.org
-nucleus medical animations Bronnen:
- https://www.nvle.org/
- http://lupus.org
- https://youtu.be/WgfFcpAD9XQ

Het beste antwoord

Lupus is een auto-imuun-zikte. Er zijn drie vormen van cutane lupus. Geen van deze vormen is besmettelijk. De drie vormen van cutane lupus zijn:

- Acute cutane lupus erythematodes (ACLE). U krijgt een rode, vlindervormige huidafwijking in uw gezicht. Het lijkt alsof u te lang in de zon heeft gezeten. Als u op de plek drukt, verdwijnt de roodheid. Later komt de rode plek gewoon weer terug. U kunt ook rode vlekken krijgen op de rest van uw lichaam. Zonlicht (ook de zonnebank) maakt het erger.
- Subacute cutane lupus erythematodes (SCLE). Deze vorm van cutane lupus kan zich op twee manieren presenteren: als een rode, verdikte, schilferende plek op de huid die scherp afgrensbaar is of als rode ringen. Deze plekken komen voor op huid die wordt blootgesteld aan zonlicht, zoals uw onderarmen, schouders en nek. Als u veel in de zon zit of onder de zonnebank gaat, worden de klachten vaak erger. Gek genoeg geeft subacute cutane lupus meestal geen klachten in het gezicht.
- Chronische cutane lupus erythematodes (CCLE), ook wel chronische discoïde lupus erythematodes (DLE) genoemd. U heeft ovale plekken op uw huid. Deze plekken zien er rood, schilferig en verdikt uit. De plekken zitten vooral op de behaarde hoofdhuid of in het gezicht, maar ze kunnen ook op de rest van uw lichaam voorkomen (armen, benen, romp). Later kunnen de plekken littekens en pigmentveranderingen geven.

Toegevoegd na 2 minuten:
- Systemische lupus erythematodes
Als u systemische lupus heeft, kunt u last krijgen van verschillende organen. Bijvoorbeeld van uw longen, hart of nieren. Daarnaast heeft u waarschijnlijk algemene klachten zoals moeheid, koorts en gewichtsverlies.

- Drug induced lupus erythematodes
Deze vorm van lupus ontstaat als reactie op het gebruik van bepaalde medicijnen. Het komt bij vrouwen even vaak voor als bij mannen. De meeste mensen die deze aandoening krijgen, zijn tussen de 50 en 70 jaar oud. Dit komt omdat mensen in deze leeftijdsgroep vaker medicijnen gebruiken die deze vorm van lupus kunnen veroorzaken.