Is de nummering van gebitselementen wereldwijd gestandaardiseerd?

Stel dat ik op een willekeurige plek ter wereld bij een willekeurige tandarts kom, en hem/haar weet duidelijk te maken dat ik pijn heb aan element 24...

Weet elke tandarts, waar ook ter wereld, dan dat ik het over de hoektand linksboven heb?

Cryofiel
7 jaar geleden
in: Gebit
6.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een beetje tandarts zal dat wel kunnen zien met spiegel en sonde zonder dat jij getallen in een buitenlandse taal hoeft te leren...!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Toevoeging/verduidelijking op het voorgaande antwoord tav ISO 3950:
Het systeem voor melktanden in een schematische weergave.

Het beste antwoord

Ja, die is gestandaardiseerd.

De internationale tandnummering is een ISO 3950-systeem dat aan elke tand en kies in de mond van een mens een nummer toekent dat uit twee cijfers bestaat. De mond wordt in vier mondkwadranten verdeeld:
Rechtsboven 1 (bij melkgebit 5)
Linksboven 2 (bij melkgebit 6)
Linksonder 3 (bij melkgebit 7)
Rechtsonder 4 (bij melkgebit 8)

De eenheden bepalen over welke tand het in het desbetreffend kwadrant gaat (nummering gaat van het midden naar achteren):
Snijtanden 1, 2
Hoektand 3
Premolaren en melkmolaren 4, 5
Molaren 6, 7, 8

Bij het voorstellen in schema's worden de tanden voorgesteld zoals de patiënt zijn gebit aan de tandarts toont, dus rechts en links verwisseld. De tandarts noemt de cijfers meestal een voor een, dus niet "achtendertig" maar "drie acht".

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je dus in Siberië zegt last te hebben van je 24 (twee vier), heb je linksboven last van je eerste premolaar.

Toegevoegd na 4 uur:
Er bestaat overigens ook nog het "Universal Numbering System", dat veel in Amerika wordt gebruikt.
En de Palmer-notatie, die vooral in Engeland wordt toegepast.
SimonV
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Ok, het is dus wereldwijd gestandaardiseerd. Maar kent elke tandarts deze standaard?
SimonV
7 jaar geleden
Elke tandarts ter wereld zal tijdens de studie hebben moeten leren wat de ISO-standaard inhoudt. Je hebt nog het "Universal Numbering System", dat veel in Amerika wordt gebruikt.
En de Palmer-notatie, die vooral in Engeland wordt toegepast. https://www.revolvy.com/topic/Palmer%20Notation%20Method&item_type=topic https://www.revolvy.com/topic/Universal%20Numbering%20System&item_type=topic