Jawel hoor, waarheden bestaan, en in principe bepaal alleen jij wat waarheid is. Er zijn 2 soorten waarheden.

Waarheden die door (bijna) iedereen als waarheid worden gezien:
- als het regent word je nat
- 1+1=2
- als je niet eet ga je dood
- als je iets uit je handen laat vallen, valt het op de grond, en niet tegen plafond.

Waarheden die alleen voor jou (kunnen) gelden:
- ik houd veel van mijn kinderen
- er is leven na de dood
- een rechts kabinet is een zegen voor het land.

Eigenlijk zit er niet zoveel verschil in die waarheden. Wèl
is het handig, vooral in omgang met anderen, een onderscheid te maken, welke waarheid ook voor anderen
geldt, en welke alleen voor jou geldt. Mensen met een heel fanatieke geloofsovertuiging, of politieke mening vergeten dat wel eens.

En natuurlijk heb je ook nog waarheden die er een beetje tusssenin liggen, zoals:
- meeroken is slecht
- kernenergie is gevaarlijk
- acupunctuur is onzin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi gezegd en uitgelegd. +

Andere antwoorden (6)

Waarheden… Dat zijn evenveel ‘waar-heden’ als er mensen zijn die ze verkondigen, èn: erin geloven!!! Dus: ervan overtuigd zijn, dat hun visie de enige juiste is!!

Ieder individu heeft vanuit zijn/haar eigen beleving/ervaring etc. ‘een’ waarheid (aangaande een bepaalde zaak). Heel legitiem; iemand baseert zich op eigen ervaringen en interpretaties, uitmondend in voor die persoon geldende conclusies, die vaak zó vast staan dat ze ook wel doorgaan voor ‘waarheden’, of zelfs ‘DE waarheid’!!!

De kunst is om in discussies over ‘wiens waarheid is nu DE waarheid’, dus: wie heeft er nu gelijk?’ alle (individuele) waarheden met elkaar -in vol respect!- over en weer te wisselen en uiteindelijk uit te komen op een algemeen geaccepteerde ‘waarheid’... Die wellicht na het vergaren van méér kennis ook maar ‘een’ waarheid te zijn.

Ergo: blijf je in dit soort discussies altijd heel flexibel en ontvankelijk opstellen!!

(mooie vraag overigens!!!!)
Hans
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets wat in ieder geval bestaat zijn verhalen. het ene verhaal is meer waar dan andere. Bijvoorbeeld het boek "komt een vrouw bij de dokter" is veel realistischer dan Harry Potter. Maar van die twee verhalen zeggen de auteurs zelf al dat het fictie is: niet waar gebeurd. Bij fictie is waarheid of leugen dan ook niet echt van toepassing; bij non-fictie daarentegen wel. Zo'n verhaal waarvan de schrijver zegt dat het waar is gaat over de echte wereld om ons heen; die wereld die ook echt invloed op ons heeft. Wetenschappers beschrijven daarom herhaalbare experimenten die je echt uit kunt voeren om te controleren of hun verhaal echt waar is.

Toegevoegd na 45 seconden:
voeren = uitvoeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja! Ik!

Is voor mij een geldig en serieus antwoord op deze vraag. Daarom is het ook een goeie vraag. Een waarheid bestaat namelijk pas als iemand dat bepaald. Daarom zijn waarheden ook relatief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarheden bestaan zonder twijfel. Alleen soms is iets heden waar maar morgen niet meer.
Dus wat heden waarheid is kan morgen onwaarschijnlijk zijn of zelfs niet meer waar. Waar?
Maar is het dan nog wel een waarheid geweest of is het dan nooit waar geweest ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt twee soorten waarheden:
1: verifieerbare waarheden
2. Niet verifieerbare waarheden

De waarheden ad 1 bestaan en zijn SOMS voor de meerderheid van de mensheid niet geloofwaardig. Bijvoorbeeld dat tijd en ruimte geen absolute zaken zijn. Je kunt bijvoorbeeld niet zeggen dat de werkelijke tijd tussen gebeurtenis A en gebeurtenis B 20 sec. was.
Dat is relativiteit en die is vaak te gek voor woorden

De waarheden ad 2 zijn altijd waar en zijn dus ook niet absoluut. Je kunt mensen van alles wijsmaken, zelfs laten bekennen dat ze iemand vermoord, verkracht of verdronken hebben.

Kortom echte waarheden bestaan niet in zijn algemeenheid. Ze zijn afhankelijk van de spreker, de luisteraar en de toeschouwer, tijd en plaats
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt twee soorten waarheden. Objectieve en subjectieve waarheden. De meeste antwoorden die hiervoor gegeven zijn, gaan over subjectieve waarheden.

Toch zijn er objectieve waarheden. Ze overstijgen ieders gelijk, verstand en ervaring. Ze bestaan gewoon, of je ze nu gelooft (het is waar volgens jou) of niet gelooft (het is niet waar volgens jou).

Jezus Christus heeft gezegd: 'Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij' (Johannes 14:6, zie bron). Hij zei dus niet 'Ik spreek de waarheid' maar 'Ik ben de waarheid'. En dat is geen vertaalfout.

Als je echt wilt weten of waarheden bestaan, echte, objectieve waarheden, dan raad ik je aan Jezus' woorden en leven te bestuderen. Met bovenstaande uitspraak is Hij die studie meer dan waard. Je kunt met deze uitspraak maar 2 kanten op: Of Hij spreekt wartaal, of Hij is het echt.