Vind je een landschildpad klein? Er is er ooit eentje 152 jaar oud geworden. Beantwoordt dat je vraag?
14 jaar geleden
Er is geen direct evenredig verband. Je kunt dus niet zeggen dat een dier bijvoorbeeld per m3 2 jaar ouder wordt.

Het is wel zo dat over het algemeen kleine diertjes minder lang leven dan grotere dieren. Er zijn echter behoorlijk veel uitzonderingen op deze regel. Het hangt ook van habitat en natuurlijke vijanden af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk dier kent ongeveer 1 miljard hartekloppen, dus als het hart heel snel tikt, zijn ze zo op, die miljard tikken...
Het is niet exact zo, maar wel een vuistregel...

vandaar...

Toegevoegd op 20-05-2009 19:42:25
Het kan ook 4 miljard zijn, maar het is een vast getal...
dus schiet me niet neer op het getal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt enorm van het dier af. Bij honden worden kleine honden juist ouder dan grote honden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn grijze roodstaart papagaai is nu 32 jaar jong. Ja..., jong, want hij bruist nog van energie en.., spraakzaanheid! Maar, als je z'n veertjes wegdenkt stelt hij qua m3 maar bar weinig voor, dus.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gemiddeld wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is bij elke dierensoort anders, daar zit het verschil in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij hondenrassen is het statistisch gezien andersom. Een Deense Dog (het grootste erkende hondenras) wordt gemiddeld 6-7 jaar oud. Een Yorkshire Terriër kan makkelijk 18 jaar worden. Er zijn weer uitzonderingen op deze regel (neem bv. de Mopshond)

Bij kattenrassen is dit zeer verschillend. Persachtigen worden gemiddeld minder oud dan andere langharige.

Bij schildpadden klopt deze vergelijking wel een beetje.

Gemiddeld worden manege paarden minder oud dan privé paarden.

Zo zijn er nog wel meerdere voorbeelden te verzinnen.