Hoe oud kan een aap worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
26.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan wat voor aap...

Antwoorden (5)

De leeftijd van apen verschilt per soort. Gorilla's, orang oetans en bonobo's worden zo'n 45 a 50 jaar oud. Doodshoofdapen worden ongeveer 20 jaar oud. Een leeuwaapje is met 14 jaar al stokoud. De meeste apen in dierentuinen worden trouwens iets ouder dan in het wild. Tenslotte hebben ze in een dierentuin geen vijanden, en als ze ziek zijn, komt de dierenarts
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oudst bekende aap was een naakte aap. Ze heette Jeanne-Louise Calment en werd 122 jr 164 dg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn familie wordt tussen de 50 en 60 jaar oud :)
Ik heb dus nog even te gaan.

Toegevoegd op 20-05-2009 18:24:18
In het engels heb je een mooi onderscheid, daar is sprake van Ape's & Monkeys.
Monkey's zijn de kleinere aapsoorten, Apes zijn de grotere mensaapsoorten als de gorilla en de chimpansee.
(Doorgaans hebben monkeys een staart en apes niet).

De Apes worden gemiddeld ouder dan de monkeys
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo oud als de mens het toe laat..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke aap leeft tot hij sterft.

De maximale leeftijd hangt af van vele factoren, van de apensoort, maar hangt ook van het individu af, zijn leefomgeving, zijn milieu, zijn voedsel en van eventuele ziekten...

Daarbij is het ook van belang dat een aap niet coûte que coûte zo oud wil worden als hij kan... Dit is bij mensen het geval, iedereen doet er alles aan om zo oud mogelijk te kunnen worden, soms zelf door levensverzekeringen af te sluiten...

Bij apen is dat allemaal veel natuurlijker, die maalt er (schijnbaar) niet om... Hij heeft geen wens om te sterven, maar gaat het niet bewust zo lang mogelijk lopen te rekken...

Dus het kan best zijn als alle dieren met de geboorte een levenslengte te goed hebben van pakweg 2 miljard hartenkloppen, die de aap wel net zo oud kan worden als een mens...

Ik zie niet in als de genetische verwantschap tot 98% nauwkeurig overeenkomt, de maximale leeftijd in principe gelijk aan die van de mens zou kunnen zijn...

Dit is mijn bijdrage...