stel ik vind in mijn tuinmijn ijgen prive grond gouden munten zijn die dan van mij of niet

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil niet muggenziften over spelfouten, maar dit gaat echt ten kosten van de duidelijkheid van de vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel; ik vind in mijn prive tuin gouden munten, zijn deze dan van mij of niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb dyslexie en gooi alles door de checker misschien handig voor jou.
x
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze dude heeft geen dyslexie, hij is gewoon 8 of heeft het IQ van een visstick.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn eigen prive grond is wel een mooie trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger schreef Derkbosch beter. Zijn oude vragen zijn zonder noemenswaardige schrijffouten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die opm. trek ik bij deze in.
Antoni
14 jaar geleden
Derk, je maakt leuke puzzels van je vragen! Dit is echter geen puzzelwebsite! Je begrijpt vast wel wat ik bedoel en impliciet van je vraag...

Antwoorden (7)

Zo lang jij er met niemand over praat zijn ze 100% zeker van jou.

Toegevoegd op 20-05-2009 14:16:52
Schat in de tuin
Een schat in de tuin, bijvoorbeeld een verzameling oude munten, of iets anders kostbaars, dat zolang verborgen is geweest dat de oorspronkelijke eigenaar niet meer valt te achterhalen wordt uw eigendom. Voorwaarde is dat u de vondst in uw eigen tuin doet. Vindt u de schat buiten uw eigen grond dan bent u voor 50% eigenaar. De andere helft is voor de eigenaar van de grond waar u de vondst deed. Aangifte bij de gemeente is verplicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie in Nederland archeologische vondsten doet, is verplicht deze te melden bij het Rijksinstituut Oudheidkundig Bodemonderzoek in Amersfoort (R.O.B.).(extra informatie)

Toegevoegd op 20-05-2009 14:15:33
Toevallige vonst:
Het Burgerlijk Wetboek is hierbij van toepassing. Artikel 13 van boek 5 geeft aan dat een schat voor gelijke delen toekomt aan degene die hem heeft ontdekt en aan de eigenaar van de onroerende of roerende zaak, waarin de schat wordt aangetroffen. Wat een schat is, geeft het artikel ook aan: een zaak van waarde, die zolang verborgen is geweest dat daardoor de eigenaar niet meer kan worden opgespoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee die zijn niet van jou... Helaas die moet je afstaan, maar een deel van de opbrengst is dan wel weer van jou...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tuuuuut!
In de link van Jinx staat ook dit:
Het Burgerlijk Wetboek is hierbij van toepassing. Artikel 13 van boek 5 geeft aan dat een schat voor gelijke delen toekomt aan degene die hem heeft ontdekt en aan de eigenaar van de onroerende of roerende zaak, waarin de schat wordt aangetroffen. Wat een schat is, geeft het artikel ook aan: een zaak van waarde, die zolang verborgen is geweest dat daardoor de eigenaar niet meer kan worden opgespoord.

Dus dat zou betekenen, dat, na aangifte, en als het toevallig is gevonden (dus niet bij opzettelijke verstoring van archeologisch belangrijke grond) alle opbrengsten naar jou gaan omdat je zowel eigenaar van de grond als vinder bent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja je mag ze houden omdat het jouw grond is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Artikel 13 van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek bepaald:

1. Een schat komt voor gelijke delen toe aan degene die hem ontdekt, en aan de eigenaar van de onroerende of roerende zaak, waarin de schat wordt aangetroffen.
2. Een schat is een zaak van waarde, die zolang verborgen is geweest dat daardoor de eigenaar niet meer kan worden opgespoord.

Veronderstellend dat jij in je vraag doelt op gouden munten uit de verre geschiedenis, waarvan de eigenaar niet meer achterhaald kan worden, is de sprake van schatvinding.

Artikel 20 van datzelfde wetboek bepaald:

1. De eigendom van de grond omvat, voor zover de wet niet anders bepaalt:
a. de bovengrond;
b. de daaronder zich bevindende aardlagen;
…..

Het artikel bevat geen beperking met betrekking tot de diepte tot waar de eigendom reikt zodat mag worden aangenomen dat deze diepte reikt tot het middelpunt van de aarde. Jij bent als grondeigenaar dus eigenaar van de onderliggende grondlagen, de onroerende zaak waarin de schat gevonden wordt.

Kort samengevat ben jij als eigenaar van de grond en ontdekker van de schat geheel eigenaar van de gevonden onroerende zaak, de gouden munten zijn dus van jou.

Toegevoegd op 20-05-2009 14:55:59
Laatse zin "onroerende zaak", moet natuurlijk "roerende zaak" zijn. Met dank aan "vriend" deboender.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat niet weet, wat niet deert. Gewoon mondje houden en probeer ze lekker te verpatsen.