Wat vinden jullie van streektaal, moet dat blijven,of moet iedereen Nederlands leren?

Als mensen streektaal spreken, bv een fries ontmoet een limburger dan verstaan ze elkaar niet, er mag wel een tolk bij. Ik ken mensen die staan op hun streektaal dit moet blijven. Wat denken jullie blijft dit in de toekomst of spreken we op den duur metelkaar Nederlands.

Wat vinden jullie er van!

Wil bij deze iedereen bedanken voor zijn of haar bijdrage aan deze vraag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen leert toch nederlands op de basis school?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn oudere mensen, en ik kom ze tegen die niet goed de Nederlandse taal beheersen, dus vandaar mijn vraag! De streektaal beheersen ze wel goed. De hedendaagse jeugd zal op de basis school wel het Nederlands leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een 90-jarige Limburgse alleen Limburgs spreekt, denk ik ach, laten we die niet lastig vallen. Anders dan bij allochtonen die geen Nederlands spreken, waar dat probleem door huwelijksmigratie steeds opnieuw ontstaat, lost het probleem van mensen die alleen streektaal spreken zich vanzelf op. Nieuwe generaties leren immers allemaal Nederlands op school.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@suzyQ: In Friesland niet hoor...
Daar wordt nog tweetalig lesgegeven.

Het beste antwoord

Het ideaal is dat iedereen gewoon verstaanbaar ABN spreekt (en schrijft). Het probleem er bij is dat je niet iedereen zover kan krijgen. Ik ben het wel met je eens dat dit het ideaal is. Ik weet vorige keer dat ik in limburg was dat ik sommige mensen echt niet kon verstaan omdat ze plat spraken. We wonen in Nederland dus ik vind dat allen die de Nederlandse taal kundig zijn verstaanbaar moet zijn voor een ander. Echter je kan dat niet dwingen. Je kan niet zeggen nu leer je, je dialect af. Ze zijn zo opgegroeid en in bepaalde gebieden zul je een dialect blijven houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Iedereen in deze wereld zou 1 taal moeten spreken. Is veel beter voor een wereld economie.

Ik zou dan persoonlijk voor engels of nederlands kiezen, maar het zal wel chinees worden...

Maar als antwoord op jouw vraag, iedereen zou gewoon ABN moeten leren spreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel duidelijk, een streektaal is geen vervanging van het algemeen beschaafd nederlands, kortom, de streektaal an sich juig ik toe mits iedereen ook gewoon ABN leert.

Ik het kader van de algemene verstaanbaarheid is het wellicht een optie om per school onder de rivieren en boven de lijn zwolle-alkmaar een extra logopediste aan te stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat iedere inwoner van Nederland in ieder geval Nederlands moet spreken. Het is toch van den zotte dat een Limburger en een Fries een tolk nodig hebben om met elkaar te spreken.

Daarnaast vind ik dat streektaal zeker moet blijven. Het is een deel van de cultuur van een bepaalde regio, een deel van het erfgoed.
Helaas wordt het wel steeds minder gesproken.
Ik kom uit Twente, de jongelui uit ons dorp spreken het niet, verstaan doen we het trouwens wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De officiële talen van Nederland zijn Nederlands en Fries. Dat betekent concreet dat je in deze talen officiële zaken moet regelen. In de praktijk zal buiten Friesland iedereen dit in het Nederlands doen.

Streektalen mogen zeker blijven. De ene taal hoeft immers de andere niet uit te sluiten. Ook vind ik het goed dat mensen bij een gemeente vaak in het Nederlands, maar ook in hun streektaal met het personeel kunnen praten als de persoon dit wenst.

De ene taal staat de andere niet in de weg. De grens is ook moeilijk. De gooise -r is immers een afwijking van de standaardtaal. Mag dit dan wel? Waar is de grens?

Ik denk dat het goed geregeld is zoals het nu is. Iedereen die in Nederland woont, hoort ABN te spreken. Op het moment dat beide sprekers ook de streektaal spreken, mogen ze wat mij betreft overgaan op deze taal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, het wordt allemaal zo ordentelijk als we dat loslaten en ineens allemaal ABN spreken. Als dit dan ook een vereiste is dan zie ik in de nabije toekomst collectief kale hoofden met witte pakken die alles wat gezegd wordt wat niet tot een resultaat leid als onlogisch bestempelen.

Het is de varieteit die Nederland en de wereld interessant maakt. Dus laten zo, vind ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen die in Nederland leeft moet zich in het Nederlands verstaanbaar kunnen maken. Streektaal
hoeft absoluut niet te verdwijnen. Zelf spreek ik Limburgs.
Als ik bijv. met mijn moeder Nederlands i.p.v. Limburgs zou praten geeft dat een afstand dus dat doe je nioet. Het is wel van belang om tegen elkaar Nederlands te praten als er mensen bij zijn die het dialect niet spreken, dat is wel zo sympathiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Streektaal moet zeer zeker blijven...

Maar je opmerking over Limburgers en Friesen vind ik uit de lucht gegrepen. Iedereen die naar school gaat leert correct Nederlands spreken en schrijven. Dat er dan een klein verschil in regio's zit m.b.t. uitspraak is tot daar aan toe. Maar om nu te suggereren dat hier tolken bij moeten komen vind ik een beetje te ver gaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er moet natuurlijk niets. Wel of geen streektaal kan je niet afdwingen. Bij ons in Zeeland gaat de ontwikkeling zijn eigen weg. De voormalige eilanden zijn nu ontsloten door dammen, bruggen en een tunnel.
Er komen nu veel ,niet zeeuwen , hier wonen. Deze trouwen vaak met zeeuwen, waardoor hun kinderen nog nauwelijks zeeuws spreken. Komt nog bij, dat het voor de kinderen op school verboden is dialect te spreken.Vreemd genoeg spreken de kinderen buiten de woonkernen (polder) wel nog dialect. Meestal hebben deze kinderen nog wel bijde zeeuwse ouders.
Een ander espect is dat veel zeeuwen van het toerisme leven, en zich daarom wat taal betreft aanpassen, dus vrijwel geen zeeuws meer spreken, maar dan ook vaak thuis niet meer of minder omdat de kinderen het ook niet meer spreken.
Er wordt van alles aan gedaan om het zeeuws te redden, maar dat zal nooit meer lukken Vanaf nu ,zal slechts 1 generatie verder, het zeeuws vrijwel verdwenen zijn, alleen opa's en oma's zullen het dan nog spreken en de kinderen zullen het dan als ouderwets ervaren en niet meer als hun moeders taal!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou wel zo makkelijk zijn als iedereen naast zijn streektaal ook ABN spreekt zodat mensen elkaar kunnen blijven begrijpen. Een beetje aanpassen kan geen kwaad.

Ik ben een limburger maar spreek prima ABN.
Dus het 1 sluit het ander niet altijd uit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst is het belangrijk dat iedereen het gewone Nederlands goed beheerst, dat is de taal die wij hier allemaal (nouja) verstaan/spreken.. tenminste, dat is de bedoeling.

Maar streektaal, dialect is erg leuk.. en vind ook zeker dat dat moet blijven bestaan. Zo lang er maar niet streektaal gesproken word in bijzijn van mensen die dat niet kunnen volgen (en wel aan het gesprek deel willen nemen), dan is dat niet zo netjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie de tegenstelling niet zo. Ja, iedereen (in ieder geval alle kinderen) moet Nederlands leren. En ja, streektaal hoeft echt niet verloren te gaan.

Het mooie van kinderen is dat ze prima in staat zijn om van jongs af aan twee talen te leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen moet Nederlands leren spreken, en dit gebeurt nu ook.
Daarnaast vindt ik dat het dialect, of de streektaal óók moet blijven.

Volgens berichten in de media is er de laatste jaren een stijgende lijn waar te nemen als het gaat om interesse in cursussen 'streektaal en cultuur'.
Hiermee wordt dus aangegeven dat er wel behoefte is tot het leren van een 'tweede taal'.

Maar Nederlands moet uiteindelijk wel de bindende taal blijven...