Wat is de beste manier op katten te verhuizen?

Zoals misschien mensen al hebben gelezen in andere vragen is mijn zus een tijdje geleden overleden. We zijn nu haar huis aan het leeghalen enzo. Het huis is nu grotendeels al leeg. Ze had ook 2 katten. En woonde op de derde verdieping (geen flat). En heeft een balkon (op 't dak). 1 van de 2 katten kwam ook even binnen, en rende een beetje door het huis heen, want voor haar is 't ook even raar natuurlijk. Die 2 katten komen over een tijdje bij ons wonen. En wij wonen in een heel ander soort huis; rijtjeshuis met 3 verdiepingen (incl. zolder). Wat is de beste manier om ze te verhuizen??

ps. ook krijgen we het bankstel en het laminaat wat daar lag. Dus dat kennen ze al :).

Toegevoegd na 2 minuten:
Daar zijn ze ook nooit 'echt' buiten geweest, alleen op het balkon. Hier mogen ze uiteindelijk ook wel naar buiten (Hoe lang duurt het voor ze naar buiten kunnen?). Hier lopen ook nog wel meer katten buiten, en dat hebben ze daar ook nog nooit echt gezien.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Het beste is, om de katten in het begin binnen te houden : na 6 weken 'kennen' ze hun huis, en kunnen ze naar buiten. Ik zou overwegen ze te laten chippen, als dit nog niet gebeurd zou zijn : móchten ze dan toch ergens gevonden worden, zijn ze weer snel bij je thuis...
Laat ze de eerste tijd helemaal met rust : alles is nieuw voor ze, en hoewel ze nieuwsgierig zijn, is niets vertrouwd...
Mijn adoptie-kat van 11 jaar (toen...) heeft de eerste 3 weken alleen maar onder m'n bed gebivakeerd, en at 's nachts....
Zet, voor ze binnenkomen, de kattenbak klaar, en als ze uit hun reismanden komen, zet ze er dan even in of vlakbij, zodat ze weten waar hij staat, evenals hun eten en drinken.
Plaats ook hun krabpaal ergens, waar hij vooral goed in de weg staat : ze willen graag hun geurtjes afzetten.

Als ze eenmaal buiten komen, zullen ze waarschijnlijk de buurtkatten door het raam gezien hebben. Niet te voorspellen, hoe ze zullen reageren : mijn kat stond (volgens mij voor het eerst van haar leven...) laatst onverwacht neus-aan-neus met onze buurhond op de galerij, waar ze niet vaak komt. Hond blaffen, zij kijken van : wat maak jíj een herrie zeg, stom beest...Ik had gedacht, dat ze als een speer het huis in zou vluchten : niet dus....
Buiten kunnen ze de buurtkatten ontlopen, al zullen ze misschien eens goed blazen en ruziën over de territoriumgrenzen : lekker zelf uit laten zoeken.

Veel plezier met je nieuwe huistijgers : een stukje tastbare liefde van je zus....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

in een katten vervoer bench

Toegevoegd na 3 minuten:
of tas..
eerste tijd zou ik de katten nog binnen laten,,
laat ze eerst wennen aan hun nieuwe omgeving.. pas na een paar weken zou je hun buiten kunnen laten, maar blijf in buurt, een kat vind snel het huis wel weer terug
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 't begin een riem gebruiken als je ze naar buiten laat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De katten zullen echt wel wennen. Het moeilijkste zal het wennen aan de kattenbak zijn.

Want katten mogen niet naar buiten. Daar bezorg je andere mensen en ook vogels veel last mee. Katten zijn geimporteerde dieren, zonder natuurlijke vijanden. Er is een groot wilde -kattenprobleem in Nederland. Ze moeten door jagers worden afgeschoten omdat ze heel erg schadelijk zijn.

Dus: katten zijn fantastische huisdieren, heel lief, en gezellig. Je kunt ze goed aan de kattenbak laten wennen: die wel heel regelmatig schoonhouden.

Geef ze verder een krabpaal en speeltjes.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb de krant niet meer, anders zou ik hem scannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verhuizen in katten mandjes .zodra ze bij jou zijn moet je e minimaal 2 weken binnen houden anders gaan ze misschien terug naar het oude huis. probeer wat spulletjes van de katten mee te krijgen zoals een kattenmandje of een krabpaal uit het oude huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten wennen best wel snel, ze moeten wel een week of 2 binnen blijven en daarna kunnen ze naar buiten. Fijn dat ze het bankstel en laminaat al kennen, die geur is vertrouwd en dat is goed voor ze.
Als ze de 3de verdieping woonden dan kennen ze de kattenbak al en dat scheelt ook een hoop.
Neem wat vertrouwd speelgoed van ze mee en als het kan een kleedje of een mand.
Geef ze ook een tijdje nog hetzelfde voer en dan zijn ze alles bij elkaar zo gewend.
Heel veel plezier met die twee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zet de katten allereerst met hun hele hebben en houden in een kamer apart.
neem ook wat mandjes, kussentjes of lapjes uit het oude huis voor ze mee.
geef ze ook in eerste instantie het voer waar ze aan gewend zijn, mocht je dat willen veranderen, dan kan je dat later rustig aan doen.
haal ook bij de dierenarts feliway, of bij de dierenspeciaalzaak no stress van sire.
laat ze daar eerst maar eens rustig wennen voordat je ze verdere toegang geeft tot het huis.
geef ze in eerste instantie ook hetzelfde grit in de kattenbak als ze altijd kregen.
verzet hun zinnen wat met speeltjes waar je valeriaantinctuur op hebt gedaan.

wat betreft het buiten laten, vind ik het nogal onzinnig om te zeggen dat dat na drie weken kan, of na zes weken.
kijk naar de kat.
een kat die nog zit te huiveren achter de bank, kan nog niet naar buiten, hoeveel weken daar ook overheen zijn gegaan.
als de katten hun gatje hebben ingedraaid, en ze zich thuis voelen en ontspannen, dan kan je de buitendeur openzetten.
zoals eerder gezegd hier: vergeet niet ze te chippen, of als ze al gechipt zijn, alles op jouw naam te laten zetten.
succes met de katjes, en veel sterkte met het gemis van je zuster.