Waarom zijn bij oude industrieterreinen de ruitjes en raampjes van loodsen en dergelijke bijna altijd (deels) kapot.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1K

Het beste antwoord

Bij oude loodsen komt het vaak voor dat ruiten kapot zijn!
Dit zijn nog ramen met enkel glas. Veel ruiten sneuvelen door vandalisme maar ook het verzakken van oude loodsen kan ervoor zorgen dat de druk op een raam te groot wordt waardoor het glas barst en na verloop van tijd sneuvelt. Ook weersomstandigheden zoals storm en hagel kunnen oorzaak zijn!

Bij oude loodsen die nog in gebruik zijn word dan al snel gekozen voor een houten plaat of plastic om het gat te dichten omdat dit de goedkoopste oplossing is, bij leegstand blijft het een kapotte ruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat de plaatselijke jeugd er een genoegen in schept om die ruitjes kapot te gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die zijn door rondhangende jeugd in gegooid.. dat deden wij vroeger ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als aanvulling op bovenstaande:
Vaak is het oud glas (mogelijk slechts 3 mm dik), dat door gebruik en verzakking door de jaren heen onder spanning komt te staan en barst of breekt.
Het vervangen is nogal arbeidsintensief en dus kostbaar, zodat het -als het niet strikt noodzakelijk is- wordt uitgesteld. In oude loodsen zitten vaak stalen of betonnen sponningen waar het glas (of draadglas) uit de stopverf gehakt moet worden, wat het lastiger maakt dan b.v. een glaslat.
In een loods speelt de isolerende / verwarmende functie ook minder dan in woning, door het bedrijfsdoel.
Ook is de bereikbaarheid niet altijd even goed (met ladder) door omliggende begroeiing of in de tijd gerealiseerde 'aanbouwsels'.