Hoe kun je het best tekst voor een toneelstuk uit je hoofd leren?

Het stuk heel vaak spelen, het script vaak doorlezen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.4K

Het beste antwoord

Persoonlijk vind ik het makkelijkste om je in de persoon in te leven. Maak je het karakter eigen hoe zou het personage reageren in die situatie? hoe voelt die persoon zich nu? et cetera. Het komt totaal niet over als je simpelweg je tekst uit je hoofd opleest. Als je dus aan het oefenen bent speel het echt na. Oefenen oefenen oefenen en inleven is het belangrijkste woord. Je moet naar mijn idee ook het lef hebben de tekst een beetje los te laten en vanuit de emotie te spelen.(tenzij het shakespear is). Kortom leef je in, oefenen, niet oplezen maar inleven en als het een beetje kan tekst ietwat loslaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

sq3r methode...
Squeeze
Read
Write
Repeat

en Bruggetjes maken... Dat zijn kapstokken die je linken aan de draad van het verhaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het eerst een paar keer doorlezen en dan beetje bij beetje het stuk gaan oefenen. Misschien dat iemand je wilt helpen en je tegenspeler wilt zijn. Meestal als je het ook echt speelt, blijft het beter hangen. Je leert dan ook improviseren en de tekst eigen te maken. ALs je teveel ''droog'' oefent kan het zijn dat je je teveel op de tekst gaar richten en als je dan een keer je tekst kwijt raakt heb je minder ''creativiteit'' om iets anders te verzinnen in dezelfde strekking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een methode die ook goed kan helpen is de tekst hardop lezen en opnemen...en dan vaak luisteren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is een goede!