Waarom een achterwand in het aquarium? En welke achterwand kun je het beste gebruiken voor een aziatisch biotoop?

Graag alleen aquarianen antwoorden.

Toegevoegd na 1 dag:
Kun je het beste een donkere of een lichte achtergrond doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
4.2K

Antwoorden (4)

een achterwand heeft verschillende doeleinden:

Het staat leuk, Het beschut de vissen, schermt licht af, geeft leuke schaduwen (mits met uitsteeksels), broedplaatsen ECT.

Welke je wilt mag je helemaal zelf weten, en misschien dat er wel speciale achterwanden zijn voor jouw vissoort, maar daar kunnen dierenspecialisten je beter in helpen. Misschien dat je lid kunt worden van een aquariumforum. Als je aquariumforum intyped op google, komt alles goed.

Succes!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Vissen zijn nogal schrikkerige en stress gevoelige dieren. Die achterwand is een soort rust punt, een bescherming tegen invloeden van buiten af. Plaats een aquarium ook nooit naast een deur waar steeds mensen binnen komen, daar schrikken vissen echt van. Daarom is het ook belangrijk dat het aquarium op een stevig kast staat, dat er niet bij iedereen die langsloopt trilling ontstaan.
In onderstaande link kan je tips lezen over de inrichting van je aquarium.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Naast de reeds genoemde voordelen kan een achterwand optisch ook meer diepte geven. Met name een donkere achterwand.

Verder kun je er planten als Annubia`s op vastprikken.

Meet eerst eens hoe diep je aquarium is. Er zijn hele mooie Nature achterwanden te koop, maar die zijn nogal dik. Je aquarium wordt dan ook minder diep, en er is minder zwemruimte voor de vissen.

Als je aquarium niet minimaal 50 cm diep is, zou ik persoonlijk toch het liefste kiezen voor een standaard zwarte achterwand. Die zijn meestal zo`n 1 a 2 cm dik.
Zijn goedkoop en makkelijk in het aquarium vast te lijmen.

Dat lijmen moet je niet met standaard siliconenlijm doen, maar met een speciale variant die voor aquaria gemaakt is.
Daar zitten geen stoffen in waar de vissen last van hebben.

Die speciale siliconenkit is overigens gewoon in de bouwmarkt te koop en de kans is groot dat je daar goedkoper uit bent, dan dat je lijm in de dierenwinkel koopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb zelf platte stenen op gestapeld.
staat mooi , en hoemeer schuil plaatsen u een vis bied...
destemeer zult u verwonderd staan.