Kan de media je stemming bepalen? ik bedoel: kan de media zo beelden monteren dat ze een bepaald gevoel bij je opwekken?

Tot vorige week ging het prima, maar ik zet mn tv aan en sinds 30 april ben ik zo bezig met ''het drama'', dan is het weer even weg, en ik zet b.v rtl 4.aan er komen beelden voorbij (again) met een zwarte suziki swift die tegen een Naald rijdt, met een muziekje van Blof (ik weet niet hoe je een streepje door de ''o'' doet), eronder ,een burgermeester van Apeldoorn die verslagen achter een microfoon staat, een zucht van Beatrix, het bepaald totaal mijn stemming van die tv avond...dan ga ik maar naar bed en voel me depri..kan de media zo de beelden monteren dat ze dit gevoel bij je opwekken? (vooral met het oog op de muziekjes die ze gebruiken bij dit soort gebeurtenissen?)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

ja, dat kan heel goed zelfs. Ik herinner me 2 exact dezelfde filmpjes met verschillende soorten muziek alleen eronder. Een slang die een kikker wil pakken; 1 muziekje was heel dreigend en je zat vol spanning en zag het kikkertje al het loodje leggen, en een heel vrolijk deuntje en je zag het kikkertje steeds speels weg springen. In beide gevallen was resultaat hetzelfde, het kikkertje sprong in het water en ontsnapte overigens.

Toegevoegd op 09-05-2009 00:34:59
was een heel lang programma wat alleen daar over ging, propaganda en manipulaties van beeldmateriaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

ja zeker... de media manipuleren zich suf...
kijk maar eens naar een film of documentaire zonder het geluid aan... wedden dat het je veel minder doet dan wanneer je het geluid erbij hoort?
natuurlijk doet de volgorde en de herhaling van de beelden ook veel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles heeft invloed op alles. Alleen hoe extremer het is hoe groter de invloed, afhankelijk hoe het op je over komt. Dat wordt weer bepaald door, man of vrouw, leeftijd en karakter. De media manupuleert mensen met beelden en geluid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, Naatje, daar is men op uit.
Kijk maar naar het gros van de populairste programma's:
Allemaal 'emotie-TV'. Als er maar gehuild wordt. Maakt niet, of het van verdriet of van geluk is, gejankt zal er worden.
De aanslag in Apeldoorn is goed voor vele uren TV, en ze willen graag dat je blijft kijken. Droge feiten wil niemand zien.
Ik kan me voorstellen dat het je aangrijpt. Het gaat wel over. En zap eens wat vaker weg, want een overdosis is voor niemand gezond.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien zijn het wel mijn eigen emoties die ik dan stiekum in de vrije loop kan laten..;-)
Ja dat kan heel goed maar het ligt ook in de aard van het onderwerp. Bijzonder triest. En (rapportages over) begrafenissen, rouwdiensten zijn al in zich bijzonder deprimerend.
Muziekjes kunnen de stemming zeker dramatiseren. luister maar eens hiernaar:
http://www.freesound.org/samplesViewSingle.php?id=64565
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Manipulatie is een kerntaak van de media.
Nooit anders geweest trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heeeeeeeeeeeeeeeeeel cynisch, jammer genoeg ook heel erg waar +1
ze doen dat overdrijven zodat je maar geraakt word in werkelijk elk programma.
van soap tot real-tv. je kan geen peter.r.kijken zonder de spannende geluidjes, of spannend makende stiltes.
op sbs zijn ze er erg goed in.
dus ja media kan je emoties opwekken en bepalen.

x
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zijn er genoeg TV zenders die niet steeds terug verwijzen naar 30-04-09...

Aan de andere kant zullen de journaals en actualiteiten programma's hierop terug blijven komen totdat het onderzoek is afgerond. Dit duurt enkele maanden tot één jaar...

En als je het niet wilt zijn/horen dan maar gewoon naar andere zenders zappen. Discovery Channel en National Geografic Channel heb ik er nog geen moment over gehoord. Die komen pas in actie als het onderzoek is afgerond en er vraagtekens bij de feiten kunnen worden geplaatst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij je mn vraag niet begrepen, ik zeg niet dat ik het niet wil horen en zien maar mijn vraag was eigenlijk''kan de media zo beelden monteren dat ze een bepaald gevoel bij je opwekken?
''.... dus niet alleen het koniginnedag drama maar series en of programma's op zich....dmv ''spannende'' muziekjes e.d..
Je zag gisteren dat RTL4 heel sterk op de emoties gaat spelen. Ze maken er echt een zware televisieavond van die alleen maar over het drama gaat. Inderdaad sterk sentimentele muziek eronder, maakt het allemaal nog indrukwekkender. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het verschrikkelijk wat er gebeurd is, maar ik denk dat veel mensen het nu ook wel even genoeg vinden. Men wil dit soort gebeurtenissen verwerken en dat moet ook, maar je moet ook weer terug naar de orde van de dag. Hoe moeilijk dat ook moge zijn, met name voor de slachtoffers. Als kijkers zijn we verre ooggetuige. Diegenen die erbij zijn geweest, zullen het elke op hun eigen manier moeten verwerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut! Er zijn zelfs mensen die bewust geen tv kijken omdat ze denken dat programma's (waaronder het journaal) bedoeld is om mensen te manipuleren.
Enkele dagen geleden was te lezen op GeenStijl dat de NOS het applaus voor Koningin Beatrix (tijdens dodenherdenking) verlengde met maar liefst acht seconden.

Manipuleren van gevoel gebeurt vooral in films. Een goede film is niet alleen te danken aan goed acteerwerk, maar ook zeker door de muziek. Het is overigens een kunst om de juiste muziek te vinden voor een bepaalde scene.
Bekijk eens een griezelige scene uit een horrorfilm en zet het geluid lekker hard. Bekijk nu diezelfde scene met het geluid uit... Ontdek hiermee zelf hoe belangrijk muziek is in een film.

Ook reclames maken veelal gebruik van muziek en geluiden om bij de consument een bepaald gevoel op te roepen. Mooie voorbeelden hiervan zijn het nummer van Bacardi en een bioscoopreclame van Vodafone. Ook de "Zwerver"commercial van NUON is enorm geslaagd dankzij het gebruikte muzieknummer.