Ne bis idem

De volgende juridische vraag is puur theoretisch:

De vrouw van een man verdwijnt en na uitgebreid onderzoek (sporen, bloed, etc) wordt de man veroordeeld voor moord, terwijl het lijk niet wordt gevonden.
De man zit 12 jaar in de bak. Na vrijlating komt zijn vermiste vrouw te voorschijn en zegt 'lekker puh'.
De man wordt zo kwaad dat hij haar vermoordt en geeft zichzelf aan bij de politie.
De vraag is: Wordt de man nu weer veroordeeld voor moord? Of kan dat niet volgens het 'ne bis idem' principe?

14 jaar geleden
in: Overig
1.4K

Het beste antwoord

Er is toch geen sprake van dezelfde moord? De eerste keer was een "gerechtelijke dwaling", want er was geen moord en daar kan hij dan alsnog voor vrijgesproken worden (zie bv. Puttense moordzaak) en dan voor de echte moord (cq doodslag) veroordeeld worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee hij mag dat doen juridisch...

Toegevoegd op 17-05-2009 13:05:12
zonder verdere consequenties...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt zelfs in Nederland niet twee keer voor hetzelfde feit veroordeeld worden...

Toegevoegd op 17-05-2009 13:11:43
Hoewel justitie er alles aan zou doen om de man alsnog veroordeeld te krijgen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou justitie er alles aan doen? In feite heeft hij dan wel al 12 jaar onterecht voor moord gezeten. Ik denk overigens dat hij de eerste keer niet voor moord zou worden veroordeeld zonder lichaam, maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1) Omdat justitie alles zal doen om iemand die een moord gepleegt heeft achter de tralies te krijgen... 2) Er zitten in Nederland wel meer veroordeelden vast voor moord zonder lijk...
daar is wel eens een film over gemaakt ...double jeopardy... een man was verdwenen en na de gevangenisstraf van zijn vrouw dook hij weer op... en werd door haar als nog omgebracht... de vrouw kon de tweede keer niet veroordeeld worden voor het feit waar ze al een keer voor veroordeeld was... maar die film is wel amerikaans... ik weet niet of het in de nederlandse wet ook zo geldt...

in Nederland geldt ook wel het ne bis in idem-principe... maar ja... of het voor jouw voorbeeld telt...

is hier misschien een advocaat in de zaal?

Toegevoegd op 17-05-2009 13:16:51
sorry ik zie nu pas dat de film al vermeld werd in de reacties...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het staat zelfs letterlijk in de link na wiki dat en hoe het word toegepast. En iemand vermoorden na de veroordeling van moord op die persoon valt hier onder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless
ik heb nogal wat rechtszaken van dichtbij gevolgd en telkens als ik als leek dacht dat ik het begreep, bleken er weer andere juridische aspecten mee te spelen en werd de uitslag weer anders.. vandaar dat ik om een advocaat vroeg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké... Ik heb natuurlijk ook geen studie rechten achter de rug...
Goede vraag, ik denk inderdaad dat de man zijn vrouw ka vermoorden zonder weer in de gevangenis terecht te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kan de man veroordeeld worden voor moord.
Nadat de eerdere veroordeling ongedaan is gemaakt en hij daarvoor schadeloos is gesteld.