Morgen een ear candeling doen... Ben benieuwd of mijn oor daarvan ontstopt. Iemand ervaring hiermee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.4K

Antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook wel eens oorkaarsen gekocht. Het idee is dat je deze aansteekt, op je zij gaat liggen en in je oor stopt. Door de vlam wordt je oorsmeer zacht en zou deze door de kaars (als door een schoorsteen) uit je oor worden gezogen.

De theorie is mooi en het is niet schadelijk, maar een echte oorprop krijg je er niet mee uit.

Beste is om door de huisarts uit te laten spuiten en voorafgaand een paar dagen met olie in je oor te druppelen. Het gaat er dan makkelijker uit.

Zelf gebruik ik tegenwoordig audispray en dat heeft bijna hetzelfde effect als uitspuiten. Dat werkt prima en je kunt je oren er goed mee schoon houden.
paulus811
13 jaar geleden
Wat is het effect van een Oorkaarsbehandeling?

In de praktijk blijkt ieder persoon een oorkaars behandeling op zijn of haar eigen manier te ervaren. Alleen de behandelde persoon kan voor zichzelf uitmaken welke effect de oorkaarsbehandeling op hem of haar heeft. Het effect is dan ook moeilijk te beschrijven omdat ieder mens anders is het gevoel en effect verschillen per persoon. Daarnaast hangt de werking ook nog af van neven zaken als de omgeving, de gemoedstoestand van de persoon en zijn gevoeligheid. De sfeer die de plaats van de behandeling uitstraalt is enorm belangrijk voor een optimaal effect. Iedereen ervaart een oorkaarsbehandeling als rustgevend en waardeert de pure ontspanning die het geeft

Verwijderen Oorkaarsen oorsmeer?

Ja en neen. Als je de oorkaars opent na gebruik, dan zie daarin grote bruine brokken en geel verbrandingsafval. Deze brokken zijn gesmolten bijenwas, die tijdens een oorkaarsbehandeling naar beneden rollen en bovenaan het filtertje terechtkomen. Gebruik daarom altijd oorkaarsen, die voorzien zijn van een filter. (BIOSUN-oorkaarsen). Er kunnen tijdens de behandeling zeer kleine stukjes oorsmeer omhoog komen en zich bovenop de filter plaatsen, maar dit is uiterst miniem. De bewering, dat oorkaarsen een alternatief zijn voor het uitspuiten van oren, is maar ten dele waar. Door de behandeling komt het oorsmeer wel los in de gehoorhang, maar het komt niet in de kaars. Na de behandeling kan je deze smeer met een wattenstokje of een oorlepeltje verwijderen. Ga nooit te diep in je gehoorhang met een wattenstokje. Hierdoor duw je het oorsmeer alleen maar dieper. Dit kan oorproppen vormen.