bij boekhouden hebben ze ook wel eens over "coderen", wat betekent dat in?

een boekingstuk coderen?, wat bedoelen ze ermee?
Ik weet wat een balans is, kollomenbalans, enkelvoudigboekhouden, dubbelboekhouden en samenstellen. Maar coderen???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
7.6K

Het beste antwoord

Alle soorten kosten/opbrengsten/bezittingen hebben een uniek nummer(code). Dit is het grootboekrekeningnummer.
Dus als voorbeeld: Autokosten is nr. 4500. Alles met betrekking tot auto's(behalve de aanschaf, dit is weer een apart hoofdstuk) wordt dus op rek.nr. 4500 geboekt.

Eventueel kan dit dmv een toegevoegde code nog onderverdeeld worden in soort kosten (benzine, reparatie etc.) of per auto (bij een bedrijf met meerdere auto's).
Het juiste grootboekrekeningnr. (code) bij een post op een
boekingstuk zoeken is volgens mij coderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met coderen wordt bedoelt dat het document een uniek nummer krijgt, eventueel aangevuld met verwijzing naar dag- of grootboek