hoe kun je een zonnebloem het beste bewaren voor de zaden voor het volgende jaar?

kan je de zaden bewaren en hoe?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
18K

Het beste antwoord

De zaden niet in de bloem laten zitten, maar eruit halen en gespreid laten drogen bij kamertemperatuur.
Niet te warm, want dat gaat ten koste van de kiemkracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

zaden drogen
en weg leggen in een papieren zak op een niet vochtige droge locatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kunst is om ze droog op te slaan buiten bereik van muizen. Dus eerst de zaden goed laten drogen, dan in een goed afsluitbaar bakje waar geen vocht bij kan komen en wat niet kapot geknaagd kan worden door muizen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist ja, dus daarom... EERST GOED LATEN DROGEN.
Laten drogen inderdaad. Wij hebben ze los gehaald uit de bloem en op een krant verspreid liggend laten drogen. Daarna in een droge krant gevouwen en opgeborgen en het voorjaar erna in de tuin geplant. En een hoop zonnebloemen gehad!