hoe werkt het rioleringstelsel? waarom blijft het "afval" niet onderweg ergens liggen,hoopt (!) het zich daar op en verstopt zo de buis?

Kortom,op welke wijze wordt het afval door de buizen getransporteerd om op de daarvoor bestemde plaatsen te komen? en wat zijn die plaatsen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (4)

Doordat er constant water doorheen stroomt, spoelt de riolering 'schoon'. Water neemt alles mee, uiteindelijk.
13 jaar geleden
Riolen hebben een verval (afschot) van 9cm per 100 meter, hierdoor valt het riool niet droog en is er een stroomsnelheid van 90 cm per seconde. Komt de leiding te diep te liggen dan moet het weer omhoog worden gepompt.
Het rioolwater wordt uiteindelijk in een waterzuiveringsstation opgevangen en gereinigd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ontlasting en eventueel wat andere vaste dingen in de riolering is maar een heel klein deel van wat er door gaat. Het meeste is gewoon vocht, water. Water van de keuken, van de toiletten, douche, wasmachine, en regenwater.
De 'brokken' worden dus gewoon doorgespoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In tegenstelling tot wat kepphut zegt (sorry kepputh) loopt het riool niet af, maar het loopt op.
Daardoor blijft er water in het riool staan en lopen de drollen aan het einde van de buis over de rand.
Een aflopend riool zou binnen enkele dagen vol liggen met droog spul en verstopt raken.
Het eindpunt is de afvalwaterzuiveringsinstallatie die vol bacterien zit om e.e.a. af te breken.
De volgende stap is de zee.
De voedselketen begint in de zee met algen en eindigt in de zee met ons afval.