Pas een kitten van 3weken,maar de oudere poes van 1jaar en half Blaast!? Wat nu?

heeft sinds gisteren een klein lief katje van amper 3weken gekregen!! Maar heeft een klein probleempje,namelijk dat we ook nog onze andere poes van een Jaar en half hebben,hoe moeten wij dit doen,dat ze elkaar aanvaarden?? Want onze grote poes blaast enorm fel! :S

Toegevoegd na 24 minuten:
Hij is natuurlijk vondeling gelegd,en mama is gestorven =( Dus we hebben hem wel gered!! Wat kunnen we nu het beste doen met dat klein prutske ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drie weken? Die mag nog láng niet bij de moeder weg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is vondeling gelegd,en mama is gestorven =( Dus we hebben hem wel gered e!! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk, dat is een ander verhaal. Ben je al bij de dierenarts geweest? Zo niet, dan morgen meteen doen. Een kitten van drie weken is als een pasgeboren baby met hoeveel zorg het nodig heeft, het is niet voor niets dat ze met drie weken eigenlijk nog niet weg kunnen bij de moeder. Zorg er eerst maar eens voor dat het beestje in leven blijft, hou het zolang desnoods in een aparte kamer. Je oudere poes kan misschien wel langzaam aan het kitten wennen, maar het kitten is nog lang niet toe aan de grote boze buitenwereld waar het zich moet aanpassen aan oudere poezen die niet zijn moeder zijn. Tenminste niet als het niet meteen goed gaat.
Rieneke1
13 jaar geleden
te vondeling gelegd?
hoe kan je dan weten dat de moeder is gestorven?

Antwoorden (6)

hoe is het in godsnaam mogelijk dat je een kitten met 3 weken van de moeder haalt
pure dierenmishandeling

Toegevoegd na 2 minuten:
en wat je nu moet doen is heel vlug met je kitten naar de moeder en nog een week 5 daar laten zodat je kitten ook de mogelijkheid heeft op een gezond bestaan

Toegevoegd na 25 minuten:
na je reactie dat het een vondeling is ga zsm met je kitten naar een dierenarts en vraag wat voor voeding je je kitten moet geven en laat hem niet te dicht in de buurt van je andere katten daar hij waarschijnlijk niet alle entingen gehad heeft en zeer ziek kan worden als je andere katten iets bij zich dragen waar hij nog niet voor geent is

ps en de volgende keer even vermelden in de vraag dat het om een vondeling gaat dat voorkomt een hoop misverstand
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat ze gewoon bij elkaar. De natuur lost dat netjes op. Jouw grote poes zal de kleine niets doen, maar wil even heel duidelijk maken wie de dienst uitmaakt in jullie gezin als het om poezen gaat.
"Wie denkt dat kleintje wel te zijn ?"

De kleine zal zich heel snel gewonnen geven en de grote zal de kleine met rust laten.
Probeer maar uit; ze maakt dat kleintje echt niet af hoor.
Over een paar weken spelen ze volop met elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe kun je dat nu zeggen met een kitten van 3 weken -1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ik nu 49 jaar ben en al 49 jaar katten heb.
Verder heb ik aardig kaas gegeten van dierengedrag vanwege studie landbouwhogeschool, ik ben etholoog (gedragsdeskundige van dieren) en ik weet waar ik het over heb.
Niet leuk dat je zo bijt met je reactie; dat kom je bij dieren zelden zo tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wauw, zoveel deskundigheid, en toch zulk slecht advies. Hoe is het mogelijk. Drie weken, Koole, zo jong is het beestje nog. Je zou beter moeten weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Sjaan : Dank je.
Flink bijten en zelf geen antwoord geven of zelfs maar motiveren waarom er gebeten moet worden... Echt vervelend hoor (ik heb het natuurlijk over de reactie van Werk) .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@suzyq : Als mensen tegen mijn benen pissen vind ik dat helemaal geen probleem, maar als dat zonder enig argument gebeurt, komt het heel anders te liggen. Dus Werk en Suzy : Leg uit en haal mijn studie en jarenlange beroepservaring onderuit. Ik sta er oprecht voor open.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kun je niet lezen dan
ik schrijf toch dat een katje van 3 weken veel te jong is om bij de moeder weg te halen
als je dat na 49 jaar nog niet weet is je kattenkennis ver te zoeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan het inderdaad niet lezen Werk, omdat het nergens staat.
Bovendien ging daar de vraag niet over. Feit is , dat er een kitten van 3 weken oud is, samen met een oudere poes die blaast. Vervolgens werd om advies gevraagd. Dat advies heb ik vanuit deskundigheid gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Werk : herstel. Het stond er niet toen ik mijn antwoord gaf. Blijft overeind dat de vraag daar niet over ging.
Het zou zomaar kunnen zijn dat de moeder van het kleine poesje dood is bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toch vind ik het een slecht advies omdat je op het moment van antwoorden nog niet wist dat het een vondeling is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of ik dat wel of niet wist, doet niet terzake. Ik gaf antwoord / advies op de gestelde vraag : Wat te doen in de gegeven situatie.
Overigens kan een kitten van 3 weken zonder moeder hoor. Beter van niet en de overlevingskansen worden wat kleiner, maar het kan zeker goedgaan. Meer kans op goedgaan dan op fout gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kopieer hier even jouw eigen smerige uithaal naar iemand die advies vraagt en het goed voor heeft met een jong poesje : hoe is het in godsnaam mogelijk dat je een kitten met 3 weken van de moeder haalt
pure dierenmishandeling Dat zijn jouw eigen woorden.
Niet de mijne.
Ik stop de discussie bij deze.
Ik zit op dit forum voor m'n plezier en niet om me te laten afzeiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en dan nog het feit dat zo n kleintje zeer vatbaar is voor ziektes die de andere katten kunnen dragen maar waar ze voor geent zijn en de kleine kitten nog niet
advies van de veearts houdt jonge dieren en oudere gescheiden zolang ze nog niet alle entingen gehad hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt gewoon niet tegen kritiek dat wordt gegeven op een antwoord van jou zwak hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn laatste opmerking naar jou hierover : Ik heb heel wat dierenartsen opgeleid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gelukkig dan toch niet degene waar ik heen ga met mijn huisdieren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is al gebeurd hoor Sjaan.
Gemauw van een poes kan ik prima verdragen.
Van een mens wordt het lastiger, zolang dat met geen enkel argument onderbouwd wordt.
Ik ga naar een ander onderwerp, waar het wel leuk is.
Toch dank voor je plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem er nog eentje, Werk.
Welterusten.
P.s. Vergeet je de poezen niet te voeren ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zal ik doen
en ik heb geen poezen maar honden
en jij lees eens een boek over spenen van dieren leer je nog wat van
Ik neem aan dat je nu 3 weken een kitten hebt en niet een kitten van 3 weken,
Ze zullen even aan elkaar moeten wennen ook al lijkt dat in het begin niet te lukken katten zijn best sociale dieren.
En een kitten weet wel hoe hij zich moet gedragen dat heeft hij geleerd van zijn moeder broertjes en zusjes en zit ook in zijn gene.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staat duidelijk 'een kitten VAN amper 3 weken'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat lees ik ook maar dat is zo onwaarschijnlijk dat ik er van uitga dat er bedoelt wordt dat ze de kitten 3 weken heeft. Anders zou het schandalig zijn behalve als het een weesje is dan is het weer anders
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is vondeling gelegd,en mama is gestorven =( Dus we hebben hem wel gered e!! :)
tja sommige mensen willen van hun kitten af of pup en dan is het tog maar weer goed dat er dan mensen zijn die zon beestje onder hun hoede nemen, maar goed...
laat ze niet te lang bij elkaar en alleen onder toezicht.
het kittentje ken de taal nog niet, dus blaast jouw kat wel, maar snappen zal ze het niet, dus jij moet goed opletten.
ff laten wennen en weer foetsie met de kitten en bouw dit langzaam op zodat de kitten de taal gaat leren.
succes hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij een "normale" kitten zou ik zeggen: komt vanzelf goed. Maar omdat hij nog wel heel, heel erg klein is, en hij eigenlijk nog bij zn moeder had moeten zitten denk ik dat je toch even de rol van de moeder moet overnemen en het ukkie nog moet beschermen en verzorgen. zo moet je ook t beestje schoonhouden en zn buikje masseren na het eten. enz.
Dus hou de grote kat er nog even bij weg, tot ie iets groter is (6-7 weken) en klaar is voor de grote wereld...
succes!!

Toegevoegd na 29 minuten:
zie uitleg reaktie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
we zullen ook zo snel mogelijk naar een dierenarts gaan!!Zijn er nog dingen wat we moeten doen ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker. Zo zul je hem ook zindelijk moeten maken. Dat doet de moeder normaal ook, door ze telkens op de kattenbak te zetten. Besef dan ook dat het niet niets is om voor zo'n klein katje te zorgen.Je zal er de komende weken wel een dagtaak aan hebben!! Maar het is ook wel leuk om te doen.
Uiteraard moet je ook even naar de dierenarts. Zie zal je precies kunnen vertellen wat je allemaal moet doen en ook een voedingsadvies geven. Als hij denkt dat het ukkie echt nog te klein is, zal het ook een optie zijn om hem gewoon bij een andere moederkat met een nestje te zetten. Dit is eigenlijk nooit een probleem met katten, die zijn niet bepaald kieskeurig met of het nu een eigen jong is of niet. Het is zelfs bekend dat als er meerder nestjes bij elkaar zijn, de moeders jongen bij elkaar "stelen"
Voordeel is dan wel dat hij nog gezoogd wordt (melk en afweer) door een moederkat incluis alle verzorging zoals alleen moederpoes dat kan, en daar kan geen flesje tegen op.
ga vanmorgen nog naar de dierenarts, en haal kmr kittenmelk; het kleintje moet nog geflest worden.
neem verder contact op met de plaatselijke dierenbescherming en het asiel: die hebben vaak gastgezinnen waar kleintjes worden grootgebracht.
het zou voor jouw kleintje veruit het beste zijn als hij of zij samen met andere kleintjes in deskundige handen op kan groeien.
het is heel verleidelijk zelf voor het kleintje te zorgen, maar besef dat je aanstuurt op gedragsproblemen op latere leeftijd.

wat betreft de andere kat: ik neem aan dat je de kleine in een bench hebt?
dan zal de ander hem niet veel kwaad kunnen doen, en hij zal vanzelf bijtrekken.