Waar komt het hartje dat wij tekenen vandaag ?

Het hartje dat wij tekenen of kennen is heel anders dan een echt hart, maar waarom is het getekende hartje dan zoals het nu is ?

Toegevoegd na 42 seconden:
waar komt het hartje dan wij tekenen vandaan ** ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

Een echt hart heeft ook een beetje die vorm. We hebben dat gewoon overgenomen alleen wat meer gestileerd.

Toegevoegd na 48 seconden:
Als je de aderen weg denkt, dan zie je toch best wel een hartje ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van cupido denk ik ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens deze bron is het in de Middeleeuwen ontstaan, doordat de Middeleeuwse vertalers van de medische boeken nauwelijks anatomische kennis hadden.

"De inkeping van het hart blijkt het indirecte gevolg te zijn van een tekst van Aristoteles en het commentaar hierop van Galenus, de grote geneesheer uit de tweede eeuw na christus. Aristoteles schreef dat het hart niet twee maar drie ruimten heeft. Een derde kamer dus, gelegen in het midden tussen de twee andere kamers. In zijn commentaar dacht Galenus op zijn beurt aan een ‘fovea’, een holte in de rechterkamer. Bovendien meende Aristoteles dat de trachea rechtstreeks uitmondde in het hart. U kunt zich voorstellen hoe dat in de middeleeuwen tot verwarring leidde. Hoe nu het hart af te beelden? Middeleeuwse illustratoren zagen maar één mogelijkheid: een soort holte, inkeping, creëren aan de basis van het hart, op de plek waar de derde kamer (van Aristoteles), of de fovea (van Galenus) zich bevond, dan wel de plek waar de trachea het hart binnenkwam (opnieuw in de visie van Aristoteles). Zo ontstond in 1320 in Bologna voor het eerst de afbeelding van het hart als een schelp, met een inkeping aan de basis."