Waarom noemt men een vrouwtjes rund een Koe terwijl we dit bij andere dieren niet doen?

Een paard noemen we ook geen Merrie en een Schap geen Ooi. Waarom dus wel bij KOE (lees: vrouwtjesrund)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
7.7K

Antwoorden (6)

Ik noem dat wel een merrie , of een ooi. Als ik het weet tenminste. Ik spreek ook van kater of poes, als ik weet of het man of vrouw is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zal te maken hebben met de functie. Alleen de koeien geven melk. De stieren biefstuk. Daardoor is het voor een boer van belang te weten of het mannetje of vrouwtje is. Bij kippen is er ook onderscheid in functie, en wordt de haan dus haan genoemt, en niet mannetjes kip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de verhouding koeien en stieren heel anders is dan bij de meeste dieren. Bijna alle runderen zijn koeien! Arme stieren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een koe is een soort rund. Ook een os en een buffel zijn runderen.

De benaming koe wordt ook voor andere dieren gebruikt. We spreken bijvoorbeeld van een olifantenkoe en zelfs van een walruskoe. (Niet te verwarren met de zeekoe ;-)
14 jaar geleden
Volgen mij vraagt Legz een verklaring voor het feit dat 'koe' als soortnaam wordt gebezigd en komt Cantare het dichtst in de buurt van een antwoord.
Ik denk ook dat men eerder het woord koe gebruikt i.p.v. rund, omdat bijna elk rund at je tegenkomt de vrouwelijke variant is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Legz;

In feite doen we dat bij kippen ook. Het mannetje wordt haan genoemd, de soort is pluimvee of hoender, maar het dier wordt in het algemeen als kip aangeduid. Ik denk omdat de vrouwtjes (net als bij koeien) in de grootste aantallen voorkomen en vanwege hun nuttige produkten een zekere bekendheid of status hebben gekregen. Trouwens; ook bij katten wordt er vaak over een poes gesproken, soms zelfs als er van een kater sprake is.