Waarom is de mais niet rijp (zie uitleg)?

ik heb vandaag flink door het boerenland gereden, en heel wat mais gezien.
wat me opviel, was dat de mais getooid was met een soort pluimen ipv kolven, of het nog flink moest rijpen.
maar goed, het is nu oktober, dus hoe zit dat?

13 jaar geleden
in: Overig
2.1K

Het beste antwoord

Het lijkt erop dat je je vergist. De pluimen boven aan op de maisplant, zijn de mannelijke bloemdelen. De kolven zijn uitgerust met de stampers die boven de schutbladen van de kolf uitsteken. Door wind en / of insecten, komt het stuifmeel op de stampers en zorgen voor bevruchting.
De kolf zit zo grofweg halverwege de stengel en dit jaar zijn er erg grote en goed bevruchte maiskolven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Mais is dit jaar laat, was mij ook al opgevallen. We hebben geen goede nazomer gehad en juist dan rijpt de mais het hardst, dus daar zal het wel aan liggen.

Eind van de maand moet het wel rijp genoeg zijn om te oogsten.

Overigens heb ik hier al wel wat velden gezien die kaal waren, dus het kan ook te maken hebben met plaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De pluimen zitten meestal boven de kolven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
nee, ik bedoel dat ze pluimen hadden zoals de bloeiwijze van spirea.
Rieneke1
13 jaar geleden
JAAAAAAA, dat bedoel ik, zoals op de derde foto!
ik ga meteen aan het lezen, bedankt!
Rieneke1
13 jaar geleden
ja ook, maar de kolven zitten toch op zeker ook in de top van de plant?
bij ons in brabant zijn ze al een dag of 4 de mais aan het hakselen dus ik neem aan dat hij wel klaar is om geoogst te worden
misschien zijn er speciale soorten voor menselijke consumptie die wat langer moet staan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
maar dit leek nog niet eens op een kolf ;s
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien is het speciale mais waar geen kolf inkomt maar die ze alleen gebruiken voor het loof en dit gebruiken als veevoer
Rieneke1
13 jaar geleden
dat zou kunnen...
maar ze telen toch speciale mais voor dieren?
ik was ooit in brabant, en heb daar een kolf gejat, jummie.
maar na drie uur koken was het nog niet je van het.
de misdaad loonde niet ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja rieneke gestolen goed gedijdt niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Rieneke veevoeder mais is niet zoet en zeker niet gaar te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die van de groente man of supermarkt is een gekweekte zoete soort en heerlijk.
Rieneke1
13 jaar geleden
nee, ik zal het ook nooit meer doen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens Loenie, die kleine kolven van ca. 5 cm. die peuzel je rauw zo op, jammie!
Rieneke1
13 jaar geleden
ja wist ik veel, ik dacht een lekkere kolf gescoord te hebben.
misschien een mooie andere vraag: hoe onderscheid je veevoermais van mensenmais?
Rieneke1
13 jaar geleden
lekker he, mmmmmm :)
Rieneke1
13 jaar geleden
dank je loen!
ik ga voortaan toch maar naar super de boer ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haaa,ha, die Rieneke trouw aan de Boer, maar deze wel langs de kassa he? LOL.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
XD!
Ik woon in Drenthe tussen heide, bossen en mais.
De mais is dit jaar erg laat omdat er te weinig zon is geweest en het nu op veel plaatsen te nat is om te oogsten.
Schuin achter mijn huis hebben ze voor de helft geoogst en toen werd het weer te nat. Ze hopen er morgen en overmorgen weer mee door te kunnen gaan maar nu is weer het probleem dat ze dan weer net te weinig machines hebben en ze niet overal tegelijk kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ik was ook in drenthe vandaag, in zorgvlied.
prachig daar, als je in de randstad woont :)
maar ik zag echt alleen pluimen, geen kolf of iets wat daar maar op leek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zitten wel kolven aan hoor maar veel kleiner dan normaal, slechte oogst dus dit jaar.
Alle mais in Nederland wordt gekweekt voor dierlijke consumptie. De vorming van een maiskolf is an sich niet interessant voor dit doeleind. Het gaat om het groen, dat onder meer tot kuilvoer gehakseld wordt. In de selectie van zaden en de ontwikkeling van commerciele soorten is de vorming van kolven een ondergeschikt criterium. Als je wel pluimen ziet maar geen kolven, is dit een teken dat de vorming van maiskorrels is weggeteeld. Overigens zullen er wel heeeeel kleine korreltjes in de kolf zitten, maar hij wordt daar niet dik van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke,dat viel mij ook al op..Vooral in de regio waar jij en ik wonen.
Ik denk dat het slechte weer van de afgelopen maanden/weken er de oorzaak van is.
Normaal gesproken waren de velden met mais om deze tijd al kaal,maar nu staat het overal nog.Veel ligt er platgewaaid bij en oogt nog onrijp.
Ik denk dat er veel mais verloren is gegaan met de vele temperatuursverschillen en regen de afgelopen tijd.