Hoe kan ik de doorsnede van een ring het beste meten? En moet ik extra milimeters erbij rekenen voor als de ring gaat uitzetten?

Ik wil een ring laten maken, maar dan moet ik de maat opmeten van de ring van mijn vriendin. Doe ik dat goed met gewoon een meetlint en dan op het breedste deel en that's it? Of moet ik nog met dingen rekening houden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (5)

- Ring meten
Indien u zelf een goed passende ring heeft: meet dan de diameter aan de binnenkant van de ring.

- Ringmeter
U kunt ook je eigen ringmeter maken. Druk hiervoor het strookje hieronder af op werkelijke grootte en knip het uit. Maak een sneetje op de aangegeven plaats en haal het smalle uiteinde van de ringmeter hier doorheen. Zorg dat de getallen aan de buitenkant zichtbaar zijn en trek de lus aan tot de ringmeter goed passend om je vinger zit, strak maar wel comfortabel.

- Vingeromtrek
U meet de vingeromtrek. Meet je vinger altijd bij kamertemperatuur. Door warmte en koude kunnen uw vingers iets dikker of dunner worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste kunt u de bestaande ring van uw vriendin meenemen naar de juwelier, waar u de nieuwe ring wilt laten maken. De juwelier kan dan de maat zelf opmeten. Minste kans op meetfouten.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat wilde ik ook antwoorden
+1
Indien je een ring van een strookje materiaal (goud, zilver, platina of whatever) wil maken, moet je ook de dikte van het materiaal meenemen in de lengte van het strookje, anders wordt de ring te klein (er een stukje tussenuitzagen en opnieuw solderen kan altijd nog, maar is meer werk en kost meer materiaal).

Het uitzetten van het materiaal door temperatuursverschillen zijn te verwaarlozen; je vinger zal meer uitzetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je de ring laat maken zal de smid ringen hebben waar je de exacte maat mee kan meten. Je hebt namelijk ook nog verschillende pasvormen. Je hebt comfort fit en dat zit net anders maar kan ook een andere maatvoering hebben. Tenminste dat heb ik gemerkt toen we onze trouwring lieten maken. En dikke ringen zitten ook weer anders dan dunne. Dus het enige wat je kan doen is je vriendin meenemen voor de optimale pasvorm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je ringmaat wilt weten, kun je een passende ring op een professionele stift voor ringmaten plaatsen, een professionele ringmeter gebruiken of de maat bij benadering bepalen met een schema met ringmaten of door de vingeromtrek te meten. Meet je vinger altijd bij kamertemperatuur. Door warmte en koude kunnen je vingers iets dikker of dunner worden.