als mijn vrouw overlijdt erf ik alles. wie erven er als ik vervolgens 2 jaar later overlijdt

mijn vrouw heeft 3 kinderen uit vorig huwelijk, ik heb ook 3 kinderen uit een vorig huwelijk

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Jouw eigen kinderen: erfgenamen volgens de wet De wet verdeelt de mogelijke erfgenamen (de familieleden) achtereenvolgens in vier groepen. Pas als in een groep géén familielid aanwezig is, komen personen uit de daaropvolgende groep als erfgenaam in aanmerking. In het wettelijk erfrecht erven alleen de bloedverwanten. Niet-bloedverwanten, zoals zwagers, schoonzusters, aangetrouwde kinderen of stiefkinderen kunnen volgens de wet nooit erfgenaam zijn. Echtgenoten zijn, als niet-bloedverwanten, de uitzondering op deze regel. Een van tafel of bed gescheiden man of vrouw komt niet meer als erfgenaam in aanmerking. Geregistreerd partnerschap: sinds 1 januari 1998 kan een hetero- of homoseksueel paar zich als partners laten registreren bij de ambtenaar van de Burgerlijke Stand. Voor de vermogensrechtelijke situatie en het erfrecht heeft de partnerschapsregistratie hetzelfde gevolg als een huwelijk. Daar waar 'echtgenoot/huwelijksgoederengemeenschap/huwelijkse voorwaarden' staat, kan dus ook 'geregistreerde partner/goederengemeenschap/partnerschapsvoorwaarden' gelezen worden. N.B.: samenwoners die bij de notaris een samenlevingscontract hebben gesloten, zijn geen geregistreerd partners zoals hiervoor bedoeld. Toegevoegd na 2 minuten: haar kinderen hebben dan al genoten van haar erfenis. Groep 1 Groep 1 bestaat uit de niet van tafel en bed gescheiden echtgenoot en de afstammelingen: kinderen of (achter)kleinkinderen. De echtgenoot en de kinderen erven ieder een even groot gedeelte. Toegevoegd na 2 uur: kortom mijn antwoord was voldoende voor de vraag, echter zijn er wel rechten voor je stiefkinderen, en krijgen ze hun recht niet direct uitbetaald.

Bronnen:
http://www.notaris.nl/page.asp?id=96
http://www.notarisvanbaal.nl/erfrecht.html

alleen jouw kinderen Toegevoegd na 1 minuut: maar jij erft niet alles, haar kinderen erven ook van haar nalatenschap.

De kinderen van jouw vrouw hebben recht op een kindsdeel en jij hebt recht op de helft plus een kindsdeel. Oftewel jij erft niet allles maar hebt wel hebt recht op de helft plus een kwart van de andere helft. Een kwart omdat jij plus drie kinderen de andere helft verdelen. Dus dan heb jij 62,5%. Jouw drie kinderen erven dan ieder een derde deel.

Dat ligt er helemaal aan hoe jullie e.e.a. georganiseerd hebben. Nu jullie beiden nog leven, is het wellicht erg raadzaam om naar een notaris te gaan en te laten vastleggen hoe je het zou willen. Een notaris kan je ook wijzen op eventueel onverwachte omstandigheden die zich kunnen voordoen (wat gebeurt er b.v. als jullie tegelijkertijd overlijden , of als er 3 minuten tussen zit zoals dat bij een verkeersongeval zou kunnen ?). Een bezoek aan de notaris kost je de kop niet en kan een hele hoop ellende voorkomen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100