als mijn vrouw overlijdt erf ik alles. wie erven er als ik vervolgens 2 jaar later overlijdt

mijn vrouw heeft 3 kinderen uit vorig huwelijk, ik heb ook 3 kinderen uit een vorig huwelijk

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het in jouw/jullie geval geen slecht idee om wat tijd en geld te steken in het laten maken van een goed testament. Vraag eens een gratis eerste consult aan bij een notaris.

Het beste antwoord

Jouw eigen kinderen:

erfgenamen volgens de wet
De wet verdeelt de mogelijke erfgenamen (de familieleden) achtereenvolgens in vier groepen.
Pas als in een groep géén familielid aanwezig is, komen personen uit de daaropvolgende groep als erfgenaam in aanmerking. In het wettelijk erfrecht erven alleen de bloedverwanten.
Niet-bloedverwanten, zoals zwagers, schoonzusters, aangetrouwde kinderen of stiefkinderen kunnen volgens de wet nooit erfgenaam zijn. Echtgenoten zijn, als niet-bloedverwanten, de uitzondering op deze regel. Een van tafel of bed gescheiden man of vrouw komt niet meer als erfgenaam in aanmerking.

Geregistreerd partnerschap: sinds 1 januari 1998 kan een hetero- of homoseksueel paar zich als partners laten registreren bij de ambtenaar van de Burgerlijke Stand. Voor de vermogensrechtelijke situatie en het erfrecht heeft de partnerschapsregistratie hetzelfde gevolg als een huwelijk.
Daar waar 'echtgenoot/huwelijksgoederengemeenschap/huwelijkse voorwaarden' staat, kan dus ook 'geregistreerde partner/goederengemeenschap/partnerschapsvoorwaarden' gelezen worden.
N.B.: samenwoners die bij de notaris een samenlevingscontract hebben gesloten, zijn geen geregistreerd partners zoals hiervoor bedoeld.

Toegevoegd na 2 minuten:
haar kinderen hebben dan al genoten van haar erfenis.

Groep 1
Groep 1 bestaat uit de niet van tafel en bed gescheiden echtgenoot en de afstammelingen: kinderen of (achter)kleinkinderen. De echtgenoot en de kinderen erven ieder een even groot gedeelte.

Toegevoegd na 2 uur:
kortom mijn antwoord was voldoende voor de vraag, echter zijn er wel rechten voor je stiefkinderen, en krijgen ze hun recht niet direct uitbetaald.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de tijd dat vader of moeder zijn of haar huis moest verkopen om de kinderen hunerfdeel te kunnen betalen is geweest, ik kan Uw antwoord naar de prullenbak verwijzen
sterredag
13 jaar geleden
volgens mij heb ik dat ook nergens beweerd. daar zullen vast wel regels voor gelden. Dit is alleen de standaard. Om alle extra toevoegingen te kunnen plaatsen heb ik niet genoeg tekens. bovendien is dit antwoord op je vraag, bloedverwanten krijgen de erfenis, aangetrouwde kinderen niet.
sterredag
13 jaar geleden
Het recht bestaat wel, alleen de uitkering ervan geschiedt niet. Daar zijn weer andere regels voor, en omdat dit dan zo gebeurd in de praktijk en bij jou overlijden, jouw kinderen recht hebben (en stiefkinderen niet) is daar weer iets anders op verzonnen. Langstlevende echtgenoot
Indien er geen testament door de erflater is opgemaakt geldt de nieuwe regeling. In hoofdlijnen komt deze op het volgende neer.
De langstlevende echtgenoot en de kinderen zijn erfgenamen van de langstlevende ouder. Zij krijgen ieder een gelijk deel van de erfenis. Om de langstlevende echtgenoot nu toch verzorgd achter te laten wordt de nalatenschap volledig toebedeeld aan de langstlevende echtgenoot. De langstlevende echtgenoot moet ook alle schulden van de nalatenschap voldoen. De kinderen krijgen hun erfdeel in de vorm van een "vordering" op de langstlevende echtgenoot. De eventuele belasting (successierechten) die de kinderen verschuldigd zijn over hun kindsdeel, moet door de langstlevende ouder worden voorgeschoten. De kinderen krijgen immers geen contanten om deze belasting te voldoen. Wanneer de wettelijke rente (door de wet vastgestelde periodieke rente) meer bedraagt dan 6% moet de langstlevende ouder het meerdere vergoeden aan de kinderen. De kinderen kunnen echter de vordering en de rente in beginsel pas opeisen wanneer de langstlevende echtgenoot komt te overlijden. Deze verdeling wordt de wettelijke verdeling genoemd. Wilsrechten
Een van de gevolgen van de wettelijke verdeling is dat alle goederen van de nalatenschap terechtkomen bij de langstlevende echtgenoot. Als deze vervolgens overlijdt, erven zijn eigen kinderen. Als dit kinderen zijn uit een eerder huwelijk ontstaat het gevaar dat de goederen uit de nalatenschap van de ouder naar de langstlevende "stief"ouder vererven en daarmee via de stiefouder bij de "stieffamilie" terechtkomen.
Om hun positie in het nieuwe erfrecht te versterken, kunnen kinderen in het nieuwe erfrecht gebruik maken van zgn. "wilsrechten". Als kinderen een wilsrecht inroepen, krijgen zij goederen van de nalatenschap in eigendom ter waarde van de vordering die zij hebben op de langstlevende echtgenoot (een ouder of stiefouder). Echter, al zijn de kinderen nu eigenaar, de langstlevende echtgenoot mag tijdens zijn leven de goederen blijven gebruiken, hij heeft het zgn. "vruchtgebruik" van deze goederen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In je toevoeging staat 'Haar kinderen hebben dan al genoten van haar erfenis" Dit klopt niet.
Bij het overlijden van een partner erven kinderen niets.
Kinderen krijgen een vordering op hun kindsdeel, maar geen geld. Dit komt pas vrij als de andere partner overlijd. Ik denk dat deze informatie van voor 2002 is, toen is het erfrecht namelijk enorm verandert.
sterredag
13 jaar geleden
klopt dat ene kleine stukje is dan incorrect op zich doet dat niks af aan het antwoord op de vraag. ze ontvangen wel het recht op de erfenis, alleen wordt dit niet direct uitbetaald. Die informatie is juist gebaseerd op de verandering in 2003, zie ook de bron. mijn eigen conclusie op dat verhaal was niet correct, omdat ik meer zocht in de vraag. was het verder ook niet belangrijk voor het antwoord. Verder is het antwoord prima correct. bovendien kan het wel dat ze het uitbetaald krijgen in de vorm van eigendomsrecht op goederen die waar de echtgenoot dus het vruchtgebruik over blijft houden.

Andere antwoorden (3)

alleen jouw kinderen

Toegevoegd na 1 minuut:
maar jij erft niet alles, haar kinderen erven ook van haar nalatenschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kinderen van jouw vrouw hebben recht op een kindsdeel en jij hebt recht op de helft plus een kindsdeel. Oftewel jij erft niet allles maar hebt wel hebt recht op de helft plus een kwart van de andere helft. Een kwart omdat jij plus drie kinderen de andere helft verdelen. Dus dan heb jij 62,5%. Jouw drie kinderen erven dan ieder een derde deel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt niet meer, de langst levende partner erft alles, kinderen krijgen een zgn vordering op hun kindsdeel, maar kunnen dit niet opeisen zolang de partner nog leeft.
Na het overlijden van de partner hebben ze recht op hun kindsdeel, als er nog iets over is.
Dat ligt er helemaal aan hoe jullie e.e.a. georganiseerd hebben.
Nu jullie beiden nog leven, is het wellicht erg raadzaam om naar een notaris te gaan en te laten vastleggen hoe je het zou willen. Een notaris kan je ook wijzen op eventueel onverwachte omstandigheden die zich kunnen voordoen (wat gebeurt er b.v. als jullie tegelijkertijd overlijden , of als er 3 minuten tussen zit zoals dat bij een verkeersongeval zou kunnen ?).

Een bezoek aan de notaris kost je de kop niet en kan een hele hoop ellende voorkomen.