Iemand die nog te recht moet staan, is onschuldig, maar bij veroordeling (schuldig) moet ie dan 2de Kamer uit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (6)

Als hij/zij er in zit. Ligt het denk ik er nog aan waaraan hij/zij schuldig wordt bevonden.
Er zijn (talloze) ministers 'veroordeelt' voor te hard rijden en dat soort zaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen enkel idee hoe dat juridisch of staatsrechterlijk zit, maar het lijkt me niet slecht om ook "veroordeelden" in de Tweede Kamer te hebben.
De TK moet immers een vertegenwoordiging zijn van het volk en in het volk zitten ook veroordeelden.
Als je veroordeeld bent voor iets, ben je nog niet dom of slecht of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel zinnig antwoord +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou nou, Widar, niet gedacht dat ik ooit een plusje van jou zou krijgen na de eerdere discussie deze week over gluhwein en zo.
Dank je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn plussen en minnen geef ik op basis van het antwoord, niet op basis van de persoon of eerdere antwoorden daarvan. Dat gezegd hebbende, denk ik dat die denkwijze ook geldt voor tweede kamer-leden. Dan hebben ze een fout gemaakt op 1 gebied, ok. Dan zijn ze niet langer helemaal geloofwaardig op dat gebied. Maar dat zegt niets over andere gebieden, daar kunnen ze heel deskundig op zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ eens
Als dat kamerlid onschuldig is, maar door de rechter schuldig wordt bevonden, IS hij schuldig. Dat is heel spijtig, maar daar kan ik ook niks aan doen. Dat geldt niet voor kamerleden alleen, maar ook voor jou en mij. Als dat kamerlid onschuldig is, moet hij dus in hoger beroep gaan, want er is sprake van een rechterlijke dwaling.

Of dat kamerlid nu wel of niet echt schuldig is, of wel of niet door de rechter schuldig wordt bevonden, is het toch niet zo dat hij de 2e kamer uit "moet". Hij is immers een gekozen volksvertegenwoordiger, en die krijg je zo snel niet weg.

Maar de praktijk zal heel anders zijn. Alleen het feit al, dat het kamerlid voor de rechter is verschenen, zal aanleiding geven tot grote druk op hem, om de 2e kamer "vrijwillig" te verlaten. Die druk zal mogelijk zo groot zijn, dat verder functioneren in de fractie onmogelijk is, en dan rest alleen nog het oprichten van een nieuwe 1-mans-fractie.

De reden van bovenstaande is, dat een kamerlid ervoor moet zorgen dat hij geen dingen doet die jij en ik ook niet mogen, maar bovenal moet zorgen dat hij ook de schijn niet tegen krijgt. Want als dat kamerlid wel zou blijven, zullen de (onterechte!) verhalen en roddels over wat hem is gebeurd hem altijd blijven achtervolgen, met het gevolg dat het nooit meer echt over zijn functioneren gaat, maar over zijn verleden.

Burgemeester Leers van Maastricht heeft niets fouts gedaan, maar toch moest hij weg, omdat hij zaken verkeerd heeft ingeschat en dat werd als onverstandig geacht. Kamerleden, burgemeesters, ministers etc. leven in een glazen huis, en moeten extra voorzichtig zijn. Met wie ze omgaan, welke kado's ze accepteren, en welke gunsten ze anderen verlenen. Als je dat te lastig vind, moet je geen kamerlid worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer dat Leers weg is,vond t oneerlyk.
Ik neem aan dat je het over Geert Wilders hebt die in oktober enkele malen voor de rechtbank moet komen?? Als hij of n andere politicus de wet overtreden krygen ze n boete of waarschuwing. Alleen de konigin kan hem (of haar) de tweede kamer uitzetten in zon geval,maar dat is ook weer n lange procudure,dus blyf ie gewoon zitten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Tweede Kamerlid mag een strafblad hebben. Een veroordeling is dus geen probleem.

Voorbeeld van een oud Tweede Kamerlid met strafblad is bijvoorbeeld Krista van Velzen van de SP. Krista is na de laatste verkiezingen niet meer terug gekomen in de kamer. Ze zat vanaf 2002 op het pluche, mét strafblad dus.
13 jaar geleden
ligt aan het misdrijven want bij grote misdrijfen die bij hun in de basisregels staan op alle juridische gebieden worden ze van hun functie ontnomen omdat ze dat niet kunnen maken vanwege hun beroep want zij weten beter maar met kleine misdrijfen zoals lichten niet aan te hard rijden etc is er niks aan de hand