Hoe zit het nou precies met copyright?

Stel je maakt een compleet nieuwe website, schrijft een stukje of gedicht en je zet er onder "Copyright pgh2011", is en blijft het dan van jou of moet het ergens vastgelegd worden?

Op zowerkt.nl heb ik wel een aantal zaken gelezen, maar er staat niet bij dat het ergens vastgelegd moet worden.

Als dat niet zo is, kun je dan voor elke woord of zin dat je verzint een copyright neerzetten en wanneer iemand dit gebruikt een claim indienen?!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.6K

Antwoorden (3)

Dit is eigenlijk heel eenvoudig, als u een tekst heeft geschreven, een afbeelding heeft gemaakt of een foto heeft genomen dan heeft u daarover zeggenschap. Anderen mogen er niet zomaar mee doen wat ze willen en dat is geregeld in de Auteurswet. Wat u gemaakt heeft mag niet zonder uw toestemming gebruikt worden op andere internet pagina's of in enige andere vorm openbaar gemaakt worden. Dus als u een mooie internet pagina gemaakt heeft met uw eigen teksten en afbeeldingen en u zet uw naam er bij dan valt deze pagina vanaf het moment dat u deze op het Internet plaats onder de bescherming van de auteurswet. Om copyright te laten gelden is verder geen enkele melding of registratie nodig. Als iemand met knip en plakwerk uw pagina of een deel van uw pagina gebruikt op zijn of haar eigen site is deze persoon strafbaar.

Voorwaarden.
1. Het werk moet een eigen, persoonlijk karakter hebben, het moet origineel zijn.
2. Het werk moet daarnaast ook zintuiglijk waarneembaar zijn, dus te zien, te lezen of te horen.

Een internet pagina, een afbeelding of een artikel moet dus oorspronkelijk zijn. U mag bijvoorbeeld een bestaand verhaal of artikel in uw eigen woorden weergeven of u mag bijvoorbeeld het bestaande telefoonboek als internet pagina namaken als u zelf de gegevens verzamelt. Kopiëren is dus verboden.

Automatisch.
Auteursrecht ontstaat dus automatisch door het maken en publiceren van het werk. Ook al zou u het werk willen laten deponeren of registreren kan dat in Nederland ook helemaal niet. Wat aan te bevelen is voor internet pagina's is dat u de oude versies van de site in een archief bewaart zodat u kunt aantonen dat u het werk op een bepaalde datum gepubliceerd hebt. Ook kunt u het werk aanbieden voor een officieel dagwaarmerk bij de belastingdienst of een notaris.

Hoe lang heeft u auteursrecht.
Het auteursrecht biedt de maker van een werk de exclusieve zeggenschap over gebruik van het beschermde werk. De maker kan anderen, eventueel tegen financiële vergoeding, toestemming geven om zijn werk te gebruiken. Na de dood van de maker vervalt het auteursrecht automatisch aan zijn erfgenamen. Het auteursrecht eindigt 70 jaar na de dood van de maker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat meestal om geld. Zolang je als amateur iets overneemt is er meestal geen probleem. Als je iets overneemt er geld aan gaat verdienen is er wel een probleem.

De auteurswet is in een tijd tot stand gekomen toen de zaken veel duidelijker waren, en teksten en afbeeldingen niet zo makkelijk konden worden overgenomen. Maar het handhaven van de wet is wel het grootste probleem. Er zou eigenlijk nieuwe wetgeving moeten komen toegesneden op deze tijd, want het is voor iedereen onduidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik een tekst schrijf, en jij neemt die zonder toestemming integraal over, heb jij wel degenlijk een probleem met auteursrecht. Of je er nou geld aan verdient of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel in de praktijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof me, ook in de praktijk zou je een probleem hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ SuzyQ, nee hoor , ik spreek uit ervaring.
You got copyright and no copyleft...
Alles wat aantoonbaar van jou is, daar heb jij altijd en automatisch al copyright op (of dat ook voor je kinderen geldt weet ik dan weer niet, ivm cloning)
En daarmee kun jij een ander ter verantwoording roepen als je ontdekt dat die ander iets te veel inspiratie opgedaan heeft aan jouw product...
Gedachten is je laatste vraag is niet en nooit niet persoonlijk... Als je denkt dat dat wel zo is dan vraag ik je nu en hier een gedachte neer te zetten die alleen van jou is? Ga je gang... Als je dat niet kunt, dan komt dat omdat je dat nooit kunt, gedachten zijn niet persoonlijk... Dus het is terecht niet de beschermen en niet te patenteren...
Een hele reeks gedachten na elkaar dat is weer wel te beschermen, want dat heet dan een boek of toneelstuk of film enz enz...