Beseffen is je iets realiseren; goed bewust zijn van iets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iets beseft in meervoud:

Jullie beseffen
wij beseffen

enzovoort
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Je bent gevaarlijk bezig, besef je dat wel?"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je antwoord!
besef je wel wat je doet... heb je wel door wat je doet
beseffen is doorhebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang je maar niet meedoet aan ie nieuwe mo0de van 'zich beseffen': 'ik besefte me....
Je realiseert je iets of je beseft iets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je 'beseffen' kan vervangen met 'sta je erbij stil dat'

Bijvoorbeeld
Besef je dat de koningin via de Bilderberg groep de politiek beinvloedt?
het voorste gedeelde kan je vervangen door sta je erbij stil
Sta je erbij stil dat de koningin via de Bilderberg groep de politiek beinvloedt?

Dit kan natuurlijk bij elke vervoeging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan ook het woord beseffen gebruiken als je bv iets fouts hebt gedaan maar je beseft dat je dat beter niet had kunnen doen. door te zeggen ik begin nu te beseffen dat dat geen goed idee was
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij beseffen dat dat een ernstig ongeluk is.( bijvoorbeeld)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iets beseft, wil dat zeggen dat je zoveel inzichten/bewijzen bij elkaar heb gehaald, dat je daar een conclusie uit kan trekken. Er is iets voor jou zelf duidelijk is geworden, wat voorheen nog niet duidelijk was. Beseffen is een relatief begrip. Je kan natuurlijk altijd van gedachte veranderen doordat je andere inzichten/bewijzen krijgt.

Verder ben ik het met Marion61 eens, dat beseffen doorhebben is. Al wil ik daar aan toevoegen dat beseft tijds gebonden is. Zie uitleg hierboven.