Waarom is het voor mij zo moeilijk om iemand los te laten die zo belangrijk voor me is?

Ondanks dat hij mij niet het idee geeft dat hij hetzelfde voor mij voelt? Heet dit verlatingsangst?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Tricky question. Meestal ben (was) je bij iemand, omdat je liefde voor diegene voelt (ik ga even niet bediscussiëren of en wat liefde is). Als je het gevoel hebt dat die persoon het voor jou is, dan kan het moeilijk zijn om los te laten. Immers, de warmte die je bij elkaar voelt, de zekerheid (soms ook gewoon de 'gewoonte' of 'sleur'), die raak je allemaal kwijt. Dat houdt in dat je naast de pijn van het verlies ook nog eens de onzekerheid (en 'kou') tegemoet gaat. Dit kan zorgen dat je niet 'los kunt laten' (dus eigenlijk meer niet wilt). Het is ook mogelijk dat het niet zozeer om die ander gaat (je geeft al aan dat de relatie 'waarschijnlijk' niet hetzelfde voelt), maar om het beeld dat je van jezelf hebt. Als jij opstapt, 'geef je op'. Als jij los laat, zeg je eigenlijk 'ik heb een verkeerde keus gemaakt'. Als je dit niet makkelijk verwerkt (graag gelijk hebt), dan blijft zo'n persoon in je hoofd en in je hart rondspoken. Omdat je onbewust liever vasthoudt aan het beeld dat je van jezelf hebt, namelijk dat je gelijk hebt en de relatie wel de juiste is, dan aan je werkelijke ik: Dat je ook echt wel een fout kunt maken in het leven en dat je daar mogelijk wel sterker van wordt dan je denkt. Daarnaast zijn er nog allemaal mogelijke stoornissen waardoor mensen anderen niet los kunnen laten (na een relatie of uberhaupt), maar die laat ik even buiten beschouwing, aangezien ik uitga dat je een gezond persoon bent.

Ik weet niet of dit direct verlatingsangst is. Van onzekerheid van een ander word je zelf ook onzeker. Je probeert je dus vast te klampen aan een onzekere zaak. Dit is moeilijk en zorgt voor veel weerstand in je gestel. Waarom kan hij/zij nu niet gewoon hetzelfde voelen? Dat zou alles in een keer makkelijker maken. Objectief blijven is de beste raad, maar dat is heel, heel moeilijk. Veel sterkte in elk geval.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100