ik heb een wwb uitkering ik ik laat een goede vriend zijn salaris op mijn rekening storten omdat hij momenteel geen rekening heeft kunnen ze me daarop

het salaris van een goede vriend word op mijn rekening gestort mag dat als ik een wwb uitkering heb ik heb dit niet gemeld bij de gemeente

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Kimath
13 jaar geleden
Je goede vriend werkt wel, maar heeft geen eigen bankrekening? Wat is daar de reden achter? Een bankrekening is toch zo aangevraagd?

Antwoorden (5)

Tuurlijk mag dat, maar slim is het niet. Jij kunt je uitkering kwijt raken en daar bovenop boete moeten betalen. Daarnaast moet je het opgeven aan de belastingdienst. Maw je moet hier heel snel mee stoppen want het brengt narigheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is jou rekening. Maar je ontvangt wel geld van een werkgever. Laat die vriend snel een bankrekening openen. Laat hij ook even een verklaring tekenen voor de maandelijkse gelden die jij ontvangt en die van hem zijn
ronron1212
13 jaar geleden
Als ik jou was zou ik onmiddellijk de gemeente van deze situatie op de hoogte brengen. Dit kan een hoop ellende voor jou voorkomen. Vroeg of laat komt de afdeling Werk & Bijstand van jouw gemeente er achter dat er maandelijks een bedrag gestort wordt op jouw bankrekening. Als je achteraf alle plooien moet gaan glad strijken, gaat je dat veel meer moeite kosten dan wanneer je vanaf het begin open kaart had gespeeld. Je kunt het rustig melden want het is immers niet jouw geld maar geld van een vriend wat op jouw rekening gestort wordt omdat hij geen rekening heeft. Een vriendendienst, zogezegd. Breng ze hiervan op de hoogte en doe jezelf een plezier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kunnen sommige mensen toch zulke idiite constructies bedenken! Wat is er voor die vriend niet makkelijker dan een bank binnen te stappen en een rekening te ooenen.
Jij op jouw beurt kunt je door dat onnadenkende gedrag heel veel moeilijkheden op je hals halen. Misschien kun je die nog voorkomen door er zo snel mogelijk melding van te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
JA.
Je kunt een heronderzoek krijgen van de sociale dienst waarbij ze inzage hebben in bankafschriften.
Dan zien ze inkomsten die je niet hebt opgegeven, en zullen ze waarschijnlijk je uitkering stoppen of in elk geval blokkeren - jij kunt wel zeggen dat je alleen als doorgeefluik dient, maar het _zijn_ inkomsten op je rekening, en als ze al geloven dat het geld van een ander is en naar diegene gaat, zullen ze stellen dat je dus een financiële partner hebt - en geen recht hebt op een uitkering plus gefraudeerd hebt waarbij alle uitkeringen vanaf dat deze constructie met je vriend ging lopen, worden teruggevorderd, als je pech hebt ook nog met een boete.
Dus die vriend moet dat heel rap anders gaan regelen, een rekening is zo aangevraagd (als er problemen zijn daarmee, moet ie met zijn baas maar iets regelen).
En waarschijnlijk is het toch verstandig even na te vragen bij een bureau sociaal raadslieden of iets dergelijks hoe je dit het beste zelf verder kunt aanpakken (melden aan de soos, en zo ja, hoe dan? daar kunnen ze je wel in adviseren).