Waarom dragen huisartsen geen werk kleding witte jas?

Het dragen van witte jas lijkt mij hygiënisch
Op tv zag ik een huisarts gebogen over een onderzoektafel, binnenwaard onderzoek te doen, met brede rood witte stropdas een oker geel kostuum

Op smetteloos wit zie je alles dan moet de volgende dag kleding schoon zijn, een pak kan je lage tijd aanhebben zonder dat je er wat op ziet. Dokter ga-at ook naar de w.c
piesvlek zie je niet gouw, er zijn mannen die ook ruiken bij de kruis klinkt raar, maar waar. Een huisarts moet er naar mijn mening smetteloos verzorgd uit zien, omdat hij ook met bloed en open wonden te maken krijgt, en arts is arts patiënt patiënt. Dat van afstand scheppen is een excuus.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.2K

Het beste antwoord

Dat is hun uniform... simpel toch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als huisarts werk je in feite zelfstandig en mag je dus zelf je werkkleding bepalen. In een ziekenhuis is dit anders, om te laten zien dat je in het ziekenhuis werkt draag je witte kleding. Je zou dus ook kunnen wisselen van huisarts als je de kleding van de beste man / vrouw niet zou aanstaan... :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een witte jas is even hygiënisch als ieder ander schoon kledingstuk hoor. Vlekken zijn misschien beter zichtbaar op een witte jas, maar dat neemt niet weg dat het ook daar kan krioelen van de bacterien.

Ik neem trouwens ook niet aan dat de rood-witte stropdas of zijn oker gele kostuum in directe aanraking met de flamoes zijn gekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De flamoes ja, mijn welgemeende vriend
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De flamoes ja, mijn welgemeende vriend
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wordt hier een wedstrijdje eufemistische benamingen voor bepaalde lichaamsdelen verzinnen zie ik alweer :)
Voor hygiëne trekken ze wel handschoenen aan wanneer dit nodig is. Misschien omdat het een HUISarts is, is een huiselijke sfeer gewenst? ;)

In het ziekenhuis waar zoveel artsen en verpleegkundigen lopen is herkenbaarheid wel handig. Een huisarts heeft dit niet nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals gezegd is een witte jas heus niet hygiënischer vanwege zijn kleur (behalve dat de vlekken eerder zichtbaar zijn). Een huisarts hoeft geen witte jas aan te hebben. Hij/zij zal dit vaak niet doen om dichter bij de patient te kunnen komen. Veel mensen schrikken af van mannen met witte jassen en voelen zich meer op hun gemak met een "normaal" persoon.
Als hij maar zijn witte handschoentjes aanhoudt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit heel erg verschilt per praktijk want mijn huisarts draagt al jaren geen witte jas en mijn vorige ook niet. Volgens mij is dit wel een beetje ouderwets....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de jaren '70 zijn artsen massaal hun witte jas gaan uittrekken, om de relatie tussen patient en arts informeler en minder afstandelijk te maken. Een witte jas straalde toch ook een soort autoriteit uit, en in die periode was alles wat autoriteit uitstraalde foute boel, en omdat je toch een vertrouwelijke relatie met je patienten moet opbouwen, verdween de witte jas.
En kennelijk beviel het, want ik zie eigenlijk nooit meer een huisarts mét witte jas. Bovendien werkt en doorsnee huisarts met 'gesloten' mensen, opereert hij eigenlijk niet en is daarvoor een witte jas ook niet noodzakelijk. Wel draagt hij indien nodig handschoenen, en zelfs een schortje als er toch iets opengemaakt of gesloten moet worden. De hygiene is dus prima in orde.