hoe denk jij over scouting

ik ben er gewoon benieuwd naar.

Toegevoegd na 7 minuten:
ook over de kleding graag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1K

Het beste antwoord

sociaal bezig zijn(o.a iets maken voor bejaarden met de feestdagen, helpen bij autovrije dagen,bloemencorso helpen opbouwen, spelletjes koninginnendag e.d) zeilen( wind,bootkennis knopen etc.etc.) ehbo, spelenderwijs iets opsteken uit de natuur waarvoor ze het gaan respecteren en ook insignes krijgen, samen iets opbouwen(hutten bouwen) eten koken op je eigen gemaakte vuurtje voor jou groep( kluit grond eruithalen en die na afloop weer netjes terug plaatsen) kamperen zonder electra of stromend water ( gewoon een duik in het water s morgens) puur alles over de natuur weten en leren te waarderen
kleding was een jeans en een blouse op de blouse werden de insignes genaaid
had ook een sjaal die de kleuren hadden van zijn club en die werd met een speciale gesp gedragen had ook een riem met daaraan kompas e.d
zoonlief heeft vanaf 6 (met 4 jongens uit zijn lagere school klas) tot ongeveer zijn 17 de op scouting gezeten...is nu 25
kortom.... hij kon daar goed zijn ei kwijt en heeft genoten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Leuk en nuttig tijdverdrijf voor jongeren waarbij ze eens niet achter de pc zitten, maar buiten bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leerzaam en creatief bezig zijn en je leert dingen voor later hoe je met bepaalde dingen kunt omgaan. nuttig dus als je mij vraagt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland wordt het meestal gezien als 'gay'. Maar in Belgie bijvoorbeeld wordt het heel normaal gezien. Zelf vindt ik het gewoon een nutting tijdverdrijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gay? Dat heb ik nou nog nooit gehoord. Kneuterig, dat wel.
Prima organisatie waar jongelui goed worden bezig gehouden en ook nuttige dingen leren
ronron1212
13 jaar geleden
zelf zal ik het niet doen. Maar als mensen het doen maakt het mij niet uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel kinderen vinden scouting erg leuk; ze zijn actief bezig in de natuur. Met de kleding valt het wel mee tegenwoordig; vaak alleen een gekleurde blouse op een gewone broek van thuis. Op die blouse kunnen emblemen genaaid worden bij het behalen van een of ander brevet. Bij sommige groepen dragen ze nog een soort sjaaltje wat op de schouders hangt. Zeer aan te bevelen activiteit voor kinderen, erg leuk en leerzaam !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb daar een heel gezellige tijd doorgebracht, jarenlang.

Maar mijn kinderen vonden het drie keer niks.

Wij hadden wel lol om die kleding.
En tegenwoordig is die vrij aangepast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuke gemeenschappelijke activiteiten doen waarbij de nadruk wordt gelegd op de teamgeest en niet het individueel streven naar de beste te zijn.
Al kun je binnen de scouting wel uitgroeien naar leider.
Leren werken/omgaan op een goede manier met elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Scouting vond ik vroeger geweldig! Lekker hutten bouwen enzo in de natuur :D
Die kleding vond ik wel redelijk, alleen die sjaaltjes waren wat dom.
Maar ik vond het wel mooi dat ik zelf het touwtje mocht knopen/vlechten waar mijn fluitje aan hing (wit touw, van de schouder naar borstzakje)
En trots als je moeder weer een embleem op je shirt kon naaien, omdat je wat nieuws had gehaald.

Maar op latere leeftijd werd het wat minder, toen kwam ik een andere groep en moesten we meer zelfstandig bezig. Meestal kwam dat neer op rondhangen, omdat de leiders (ook jongeren) geen zin hadden om iets te bedenken.
13 jaar geleden
Ik vind scouting ideaal voor onze kinderen, omdat het in de natuur een prima oefening is voor hun sociale vaardigheden. Mogen ze zich ook eens ontzettend vies maken zonder dat ik zit te zeuren ;-)

Fikkie stoken, komkommersjoelen, Britse Buldoggen, welk kind wil dat nou niet?!?

De uniformen zijn afgelopen jaar aangepast, door de nieuwe stof zijn ze heel prettig om te dragen. Ook de kleuren zijn iets meer van nu: nog steeds groen bijvoorbeeld voor de Welpen, maar de tint is frisser.

Scouting Nederland bestaat dit jaar 100 jaar. Het is nog steeds de grootste jongerenorganisatie van Nederland (als ik goed geïnformeerd ben), dus dat wil wat zeggen.

Moet ik er wel bij zeggen dat ik bevooroordeeld ben: bij ons is iedereen lid (man bij de Stam, kinderen bij de Welpen, en ik zit in het bestuur) dus het is een gezinsactiviteit. Heel gezellig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk, leerzaam, lekker rossen door de bossen, goed voor de zelfstandigheid, leert je om zelf activiteiten en oplossingen te bedenken. Mijn meiden zijn er dol op.

Uniform: voor de buitenwereld misschien een beetje tuttig, maar het geeft wel een groepsgevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die pakjes doen me altijd denken aan een andere jeugdgroep...

zo ook de hiërarchische verhoudingen binnen de scouting:

-hopman

-vrijwillige leiding

-patrouilleleider

-assistent patrouilleleider

- 2e tm 6e man

wat ik bij scouting erg onprettig vind is dat de genoemde hiërarchische verhoudingen niet genoeg supervisie van buiten bieden. ouders leveren hun kind af op zaterdagmiddag en halen het kind s'avonds weer op. maar weing ouders zijn zelf actief betrokken bij de scouting waar hun kind heen gaat.

ik heb zelf op scouting gezeten maar vond er weinig aan. later heb ik tot mijn schrik gehoord dat bij dezelfde scoutinggroep sprake van kindermisbruik was. ik had het nare idee dat dat met meer supervisie van buitenaf op die scoutinggroep (en scoutinggroepen in het algemeen) voorkomen had kunnen worden.

maargoed niet echt een gezellig verhaal, maar je vroeg hoe ik er over dacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zoon heeft een aantal jaren op scouting gezeten. Hij had het daar super naar zijn zin. Het was iedere zaterdag van 13.30 tot 17.00 en ze gingen altijd leuke (en vaak ook leerzame) dingen doen. Bij zijn scoutinggroep maakte het niet echt uit wat voor kleding ze droegen, we hebben pas na een paar maanden zo'n overhemd met die emblemen en sjaal gekocht omdat hij toen ingewijd werd op het scoutingkamp. Op zich was dat overhemd van een heel prettige stof die goed warmte en vocht reguleerde, hij vond het nooit vervelend om het aan te trekken.
Je hebt veel verschillende soorten scouting groepen, bij ons in de buurt zitten er wel een stuk of 10. Ik heb gehoord dat de sfeer binnen de verschillende groepen heel anders is. De groep waar hij in zat was heel vrij en vooral gericht op leuke dingen doen in de natuur, maar ik heb ook wel gehoord dat sommige groepen heel streng zijn.
Helaas is de scoutinggroep waar mijn zoon op zat nu opgeheven, maar de kinderen spreken nog steeds af en toe af om iets met z'n allen te doen.
Mijn mening over scouting is dus zeer gunstig, maar je moet wel kijken of de groep wel bij je past. Toen ik klein was had ik heel graag op scouting gewild, maar ik mocht niet van mijn ouders.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ps Mijn zoon was altijd een heel stil verlegen jongetje, maar binnen zijn groep werd hij altijd overal bij betrokken en hij heeft daar veel geleerd over de omgang met andere kinderen en om wat steviger in zijn schoenen te staan.
De sfeer binnen zijn groep was er heel op gericht dat iedereen evenveel waard was en dat niemand buiten de groep viel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het als kind ook geprobeerd maar hield het al snel voor gezien. Toen heette het trouwens nog de padvinderij.
Het zal wel komen doordat ik altijd iets tegen de uniformen, emblemen en hiërarchische verhoudingen gehad heb die daar zijn. Het doet mij teveel denken aan een jeugdbeweging die er in de jaren '30 en '40 in Duitsland was. Je moest in de houding staan en "eer bewijzen aan de vlag" . Als er bij die ceremonie eens eentje begon te giechelen, wat bij jonge kinderen toch wel vrij normaal is, kreeg je een enorme uitbrander van zo'n hopman. Het zal nu wel anders zijn, maar nee, scouting vind ik 3 x niks.