waarom betaal je vennootschapsbelasting? Is dat alleen in Nederland zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.7K

Het beste antwoord

DAT er belasting moet worden betaald lijkt me duidelijk, onze gezamelijke uitgaven moeten worden betaald....

De soorten kun je over discusieren. En dat is overal zo, in elk land.

Wij kennen belasting over inkomen en over uitgaven.

Over uitgaven dat is BTW en wordt alleen door eindgebruikers van een product/dienst betaald

Inkomsten van een natuurlijk persoon is loon/inkomstenbelasting (wat goed beschouwd hetzelfde is, alleen de techniek van heffen verschild).

Inkomsten van een rechtspersoon (een bv of anderszins) dat is vennootschapsbelasting

Natuurlijk zou je een belastingsoort af kunnen schaffen. Maar daar worden op zichzelf de uitgaven niet minder van. Dus dan gaan de andere belastingtarieven omhoog.

Deze soorten zorgen voor een bepaalde verdeling naar redelijkheid en billijkheid (zoals sterkste schouders en zo)

Als je een andere verdeling wilt moet je in Den Haag zijn:)
En als je minder uitgaven wil ook. Maar welke? En kun je daar dan draagvlak voor verwerven? Dat is politiek en democratie dus:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vennootschapsbelasting wordt alleen betaald door rechtspersonen die onder de vennootschapsbelasting vallen (o.a. BV's, NV's en sommige CV's). Deze belasting is gewoon een belasting op de winst die door die rechtspersoon wordt betaald, net als een privé-persoon inkomstenbelasting betaald over zijn/haar loon, winst en andere inkomsten.
Waarom je die belasting betaald is duidelijk: omdat dat zo in de wet is geregeld.

Op je andere vraag is het antwoord ook duidelijk: in het buitenland betaal je ook een (soort) vennootschapsbelasting. Overigens verschilt de belastingwetgeving per land behoorlijk veel, dus het kan wel voordelig zijn om je bedrijf te verhuizen naar een land met een gunstiger belastingklimaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je geen belasting heffen op de winst van een bedrijf? Je kan die belasting wel afschaffen maar dar win je helemaal niks mee. Alleen dat je dan meer bedrijven krijgt die alleen op papier hier gevestigd zijn.
Daarbij: belasting op winst is hier al vrij laag in vergelijking met veel andere landen en je ziet ook dat er relatief veel brievenbussen hier zitten die geen werkgelegenheid opleveren.
Wie inkomsten genereert betaalt daar belasting over. Of je nu een persoon bent of een bedrijf.