terug uit buitenland; geen plek op basisschool; wat nu?

Wij komen volgend jaar terug uit het buitenland met onze 3 Nederlandse kinderen en op geen van de vier basisscholen in de buurt is ruimte; alleen (lange) wachtlijsten.

Wat moet je doen als er gewoon geen ruimte is? ?

Scott

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.5K

Antwoorden (5)

Zo wie zo op de wachtlijst laten zetten. Met instromende kinderen is er nog weleens wat speling mogelijk. dat is mij ook gelukt bij 2 oudere kinderen.
Als het echt niet lukt neem dan contact op met de gemeente waar je gaat wonen. Zij zullen dan voor een passende oplossing moeten zorgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sowieso MOET er plek zijn of gecreeerd worden.
Je kinderen zijn leerplichtig, dus door de overheid opgelegde plicht. Die overheid moet er dan ook voor zorgen dat er scholen zijn waar plaats is.
Neem contact op met de gemeente en evt. met postbus 51
telefoon 0900 - 8051 en zij kunnen je verder adviseren.

Succes ermee !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is er op een openbare school altijd plek en mogen ze niet weigeren (dit werd ons verteld toen wij met de kinderen naar een ader school gingen).

Toegevoegd na 1 uur:
ader is natuurlijk ander.

Toegevoegd na 11 uur:
Hier staat misschien nog wat informatie waar je wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks wat de personen hierboven zeggen als er geen plek is op de school van je keuze dan moet je naar een school die niet jouw voorkeur heeft maar waar wel plek is. Het is namelijk zo dat er altijd wel ergens plek is maar dat dat wellicht niet de school is waar je je kinderen wil plaatsen. De gemeente kan je wel helpen met het vertellen waar eventueel plek is maar ze kunnen geen plek forceren als de school vol zit. Er zijn nu eenmaal populaire scholen en minder populaire scholen. Hier spreek ik uit ervaring wij wilden een kind naar een school doen waar uiteindelijk nog 4 plekken bleken te zijn maar 36 aanmeldingen voor die 4 instroomplekken. Het is ons wel gelukt met hulp van de vorige school en tijdige aanmelding ( een halfjaar voor het schooljaar begon) maar er zijn dus wel 32 mensen teleurgesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet ze zowizo op de wachtlijst. Vaak valt er nog wel iemand af en krijgen kinderen die echt geen alternatief hebben, wel ergens een extra pluspuntje bij de indeling.

Mocht het nou toch fout gaan, dan kun je de leerplichtambtenaar inschakelen. Die is er niet alleen om voor de scholen te controleren of jij je kinderen wel naar school stuurt, maar ook voor jou. In sommige gevallen is de leerplichtambtenaar je beste vriend.

De kans is aanwezig dat jouw kinderen toch naar een school moeten die wat verder weg ligt. Maar er komt altijd een oplossing, want Nederland heeft gelukkig leerplicht.