Waarom komen sommige verkopers in kleding- of schoenenwinkels op je af om te vragen of ze kunnen helpen

terwijl je soms alleen maar aan het rondkijken bent? Als je iets te vragen hebt, dan loop je toch zelf wel naar ze toe? Mij jagen ze altijd weg als ze ongevraagd naar me toe komen. Als ik in een winkel ben waar de verkoper mij laat rondlopen is de kans 3 keer zo groot dat ik daar iets ga kopen. Ik heb dat nooit begrepen. Zien die verkopers het zelf dan niet? Of ben ik de enige bij wie dat zo werkt? Dat vraag ik me echt af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.8K

Antwoorden (9)

Tja, dat hoort bij hun baan en ze kunnen echt niet altijd zien of iemand al dan niet geholpen wil worden. Ik ken ook gevallen waarbij de klant weggelopen is, omdat er niemand kwam om haar te helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet als verkoper je salaris terugverdienen. Het blijkt toch dat als je mensen aanspreekt je meer kans hebt dat je schoenen verkoopt. Veel mensen durven niet nee te zeggen. De vragensteller is dus een tamelijke uitzondering, assertief ben je ook wel denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het altijd wel prettig, als een verkoper attent is, en vraagt of hij me ergens mee kan helpen. Beter dan dat ik met vragen blijf zitten en de verkoper nergens te bekennen is. Als ik alleen even rond wil kijken, zeg ik dat en dan ben ik ook meteen van de verkoper verlost. Heel simpel.
13 jaar geleden
Dat is verkoop techniek, op het moment dat mensen aangesproken worden gaan ze eerder iets kopen dan wanneer ze vrijblijvend rond lopen in een winkel.
Verder is een : Nee ik kijk graag even rond, meestal genoeg om de verkoper weer 'weg te jagen'
Dus jij bent een van de weinige bij wie dit zo werkt, volgens onderzoeken die gedaan worden naar het koop gedrag van mensen. Uitzonderingen bevestigen de regel :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze vaak op provisie werken, en een sale is dus inkomsten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super irritant!! Maar veel verkopers werken op provisiebasis, dus hoe meer ze verkopen, hoe meer ze verdienen en het wordt natuurlijk ook gezien als klantvriendelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo slaan ze twee vliegen in één klap.

Of:

Jij vindt het irritant omdat je alleen wilde kijken, en je loopt de winkel uit => weer een kijken, kijken, niet kopen mens de winkel uitgewerkt!

Of:

Jij kan inderdaad wel wat hulp gebruiken en vindt het prettig dat je niet te lang hoeft rond te dwalen door de wirwar die mode heet. => een tevreden klant verlaat met aankoop het pand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede verkoper komt altijd vragen of hij je kan helpen, zo worden ze opgeleid en dan kun je rustig zeggen, nee dank je ik kijk alleen maar, snap de ophef niet zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat dat hun werk is. En uit ervaring als kledingverkoopster: als je het op de goede manier doet, maakt het absoluut uit hoeveel mensen kopen.

Jij dénkt misschien dat je alle kleding in de winkel hebt gezien, en daarmee ook hebt gezien of er wat voor je bijzit, maar dat is niet zo. Een goede verkoper kent het hele assortiment, ook wat er precies op die plank ligt waar jouw blik overheen ging. Hij/zij kent de pasvorm van de kleding, en kan je helpen bij het maken van combinaties waar je zelf nog niet aan had gedacht.

Het werkt aantoonbaar omzetverhogend om klanten aan te spreken. Een klant die binnenkomt om rond te kijken in een winkel in het hogere middensegment, heeft gemiddeld 60 euro te besteden. Laat die klant rondlopen, en hij/zij koopt een shirtje (of niets) en vertrekt weer om er in een andere winkel een broek bij te kopen. Spreek die klant aan en help op een goede manier, en dat ene shirtje kan een hele outfit met riem, sieraden en een waszakje voor kwetsbare kleding worden. Dat weegt meer dan op tegen die klant die juist geen shirtje koopt als je hem aanspreekt.

Deze kennis zorgt ervoor dat winkels hun personeel zeggen klanten aan te spreken. Daarbij is de zin 'kan ik u helpen' overigens killing, een betere methode is om 'toevallig' in de buurt van de klant te komen (bijvoorbeeld terwijl je kleding rechthangt) en een praatje te beginnen. En daarvoor begint het al bij het simpelweg begroeten van de klant die binnenkomt.

Al met al: de kans is misschien drie keer zo groot dat jij iets koopt als niemand naar je toekomt. Maar de volgende klant geeft juist drie of vier keer zoveel uit als er wel iemand naar hem toekomt. En in het algemeen wordt de omzet hoger als klanten door verkopers worden aangesproken.