Waarom hebben konijnen staarten?

Een kat gebruikt zijn staart voor het evenwicht, een paard om vliegen van zich af te vegen, maar een konijnenstaart is zo kort dat deze waarschijnlijk niet voor deze doeleinden gebruikt wordt...waarvoor dan wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
9.9K

Het beste antwoord

De staart, ook bekend als ‘de pluim’ is meer dan een versiersel! Bij wilde konijnen is de onderkant ervan licht van kleur, wat wordt gebruikt als waarschuwing voor gevaar en als communicatiemiddel als er meer konijnen op een groot stuk grond aan het eten zijn.
(http://www.omlet.nl/gids/Konijnen/Alles+over+konijnen/Anatomie/ )

Ik meen ook ooit ergens gelezen te hebben dat jongen daar hun ouders aan kunnen herkennen, maar dat kan ik niet meer terugvinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Om mee te wiebelen?
Zonder gekheid, ik vermoedt toch voor balans. in ieder geval oorspronkelijk. Bijna alle beesten hebben een staart. Wij mensen hebben er ook een gehad, maar die is er onderweg ergens afgevallen. ons rest allen nog een stuitje/staartbeen. Toevallig vroeg ik mij gisteren nog af waarom we die niet kunnen bewegen, maar dit terzijde.
Wat vind je van een olifant? Zo'n reusachtig beest met een lachwekkend klein staartje. Hoewel het wel als houvast voor babyolifantjes dient...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is de functie van de staart van een paard niet om de vliegen van zich af te vegen, maar gewoon een makkelijke bijkomstigheid...
En waarom het konijn een staart heeft? Het zal wel zo uit de evolutie zijn gekomen, de voorvaderen van het konijn zullen deze wel nodig hebben gehad...
De mens heeft ook een staartbeentje, (heet niet voor niets zo) dat is tegenwoordig geen staart meer, maar lang geleden was dat wel zo, in de loop der tijd hadden we de staart niet meer nodig, en is hij langzaam aan verdwenen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat vrouwtjes konijnen dat opwindend vinden denk ik. Net als bij pauwen, daar heeft al die prestige ook geen praktische voordelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een konijn heeft toch nauwelijks een staartje? De 'basis' is dat dieren staarten hebben, en bij sommige dieren (konijnen, maar mensen ook) is de staart min of meer weggeëvolueerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is voor de geur verspreiding. als je bvb een nijlpaard ziet poepen gaat ie ook met dat minnistaartje van links naar rechts om zijn geur te verspreiden, konijnen doen dit ook. het is toch ook een soort ballans iets, als je een konijn ziet hupsen gaat de staart gelijk mee aan de achterpoten.

x