Zoon van 3,5 vraagt : Waarom is water nat??

Weet jij het antwoord?

/2500

Omdat je er anders niet mee kan spetteren. ;)"

anders hebben ze de handdoek voor niks uitgevonden

omdat droog water niet nat maakt

Je kunt je zoon gewoon uitleggen dat water niet nat is. Alleen dingen die je IN het water doet worden nat. Als je dit vertelt heeft hij even tijd nodig om na te denken denk ik...

Water is niet nat. Als er water op een voorwerp zit is dat voorwerp nat. Dat begrijpt hij vast wel. Leuke vraag van hem trouwens :-)

Alles wat niet droog en vast is, is nat. Het synoniem voor nat is vloeibaar. Uitdrukkingen: de verf is nog nat, natte en droge waren, zo nat als stront, het natte strand. Het zijn dus de fysische en chemische eigenschappen die bepalen wanneer een stof en dus ook water nat is.

De fysische en chemische eigenschappen van water bepalen dat water nat is. Uitgebreide beschrijving, zie bron.

Bronnen:
http://aladin.bibliotheek.nl/aladin_detail...

Dan kan je je zoontje vertellen dat water nat is omdat het uit heel veel kleine deeltjes bestaat, welke niet zo goed aan elkaar kleven. Daardoor wordt het zo vlpoeibaar. Als je dan ok nog uitlegd dat als het waait, vliegen deze kleine deeltjes weg, waardoor het water steeds kouder wordt; En dan zorgt ervoor dat je het 'nat'gevole ervaart, denk ik dat je zoontje wel een idee krijgt van waarom het nat is.

Dat is nou één van die leuke vragen die een kind nou eenmaal stelt. Hij probeert uit te vinden wat "nat" eigenlijk betekent. Nat is een begrip en dat is iets anders dan bijvoorbeeld een pop. Een pop kun je aanwijzen en optillen. Nat kun je niet aanwijzen of optillen. Zo kun je ook nog vragen genoeg over de dood verwachten. M'n dochtertje vroeg eens :"Is dit nou de bodem van de kip ?" (ze was al kluivend bij het botje uitgekomen). Lastige begrippen voor een kind en daar zoeken ze wat duidelijkheid in. Misschien kun je zeggen dat alles wat je met z'n gietertje kan gieten "nat" is. Maak het tastbaar.

Water is nat zodat je ermee kunt wassen. Pak zijn handje dan en doe er iets op wat vies aanvoelt en houd dit onder de lopende kraan. "Kijk, zie je hoe het van je handje afglijdt, daarom is water nat, dan glijdt het makkelijker van je handjes af". Je zou ook kunnen zeggen: " water is nat zodat je het gemakkelijker drinken kan, iedereen moet nl. drinken, anders droog je op en al zou je niet kunnen kauwen, kan je altijd nog drinken. dat heeft iedereen nodig, ook mensen zonder tanden". Heerlijk hè, die kinderlogica. Wat wij als normaal zien, daar wordt door een kind over nagedacht, vooral als ze leer/nieuwsgierig zijn.Ik weet nog dat mijn zoont als kleuter, na het proeven van zijn eerste goulashkroket antwoordde op mijn vraag;" is het lekker Roy"?hij zei;" zalig gewoon, kijk maar,ik geniet er zelfs van"!Daarop vroeg hij na enig nadenken;"mama, waar zit dan die lash van die koe"?

Water is nat omdat het anders land zou zijn

De manier waarop de elektromagnetische kracht de watermoleculen (noem ze wat mij betreft mini-druppels) aan elkaar vast laat plakken plakken; die is minder sterk dan bij bijvoorbeeld beton. Daardoor zak je erdoorheen als je probeert te staan op water, en daardoor gaat het water zelfs in je kleren zitten. Dat is wat we als nat ervaren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100