hoe noem je gelijke woorden ?

bijv: zoeken,vinden.

iets wat er op lijkt vergelijkbare woorden maar kan ej het ook anders noemen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
5.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoeken en vinden zijn nou niet bepaald synoniem aan elkaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee idd

Antwoorden (6)

synoniemen....?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja synoniemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Synoniemen zijn twee woorden die hetzelfde betekenen. Twee dezelfde woorden die hetzelfde zijn, heten homoniemen (hen = een vorm van 'zij', maar ook een vrouwelijke kip)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook tegenzinnig? +
Synoniem = als twee woorden in dezelfde taal (min of meer) dezelfde betekenis. hebben. Bijvoorbeeld: angstaanjagend / eng, zuiver / rein.

Homoniem = Twee woorden zijn elkaars homoniemen als ze dezelfde uitspraak en spelling hebben en tot dezelfde woordsoort behoren, maar geheel verschillende betekenissen hebben. Bijvoorbeeld vorst (koning) en vorst (vrieskou).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Zinverwante woorden' is ook goed en klinkt minder wetenschappelijk als 'synoniemen'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom die min?
Hier staat het duidelijk:Synoniem
Let op: Spelling van 1858 zinverwant, verwantschapt, van gelijke beteekenis. Synoniemen, zinverwante woorden, woorden van gelijke beteekenis, of zulke woorden, welker beteekenis, volgens hun hoofdbegrip, aan elkander gelijk, doch door eenige nevenbegrippen onderscheiden zijn, welke alleen door eene naau '
Gevonden op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom die min?
Hier staat het duidelijk:Synoniem
Let op: Spelling van 1858 zinverwant, verwantschapt, van gelijke beteekenis. Synoniemen, zinverwante woorden, woorden van gelijke beteekenis, of zulke woorden, welker beteekenis, volgens hun hoofdbegrip, aan elkander gelijk, doch door eenige nevenbegrippen onderscheiden z