Als je een ontwikkelingsvoorsprong hebt gehad, ben je dan zeker weten hoogbegaafd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Hoogbegaafd zijn maar heel, heel weinig mensen.
Het is tegenwoordig wel een beetje mode om je kind hoogbegaafd te noemen.
Een beetje slimmer dan de rest en je bent al hoogbegaafd.
Een beetje drukker dan de rest en je hebt al ADHD
Een beetje rustiger dan de rest en je bent authist.

Mensen lopen veel te snel met allerlei termen te strooien.
Als ik in termen van nu ons gezin van vroeger naloop (met 6 kinderen) zouden we allemaal in therapie moeten zijn, terwijl ieder van ons prima terechtgekomen is, een baan of eigen bedrijf heeft, een partner heeft, kinderen heeft.
Een modeverschijnsel dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee. Dan ben je tijdelijk verder ontwikkeld dan de rest. Maar normaal gesproken loopt dat dan op latere leeftijd weer gelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ontwikkelingsvoorsprong is iets anders dan hoogbegaafdheid.

Er zijn kinderen die al met 8 maanden lopen. Zij hebben feitelijk een ontwikkelingsvoorsprong op de meeste andere kinderen.
Er zijn kinderen die op hun tiende in de puberteit komen.
Ook dit heeft niks met hoogbegaafdheid te maken.

Omgekeerd zijn er hoogbegaafde kinderen die achter lopen met bv hun sociale of motorische ontwikkeling.
Dus ook in die zin heeft het ene niet met het andere te maken.

Kortom: Het antwoord is nee. Als je, op wat voor manier dan ook, een ontwikkelingsvoorsprong hebt gehad, zegt dat helemaal niks over het wel of niet aanwezig zijn van hoogbegaafdheid.