Als Nederland voor 50% onder water ligt, hoe kunnen de rivieren dan uitmonden in de zee?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.9K

Antwoorden (6)

Tja dat zal de tijd leren. Dit is natuurlijk afhankelijk van het aantal uitzenduren die ze toebedeeld gaan krijgen, op welke tijdstippen en hoe Powned dit zal gaan invullen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de rivieren nog dieper liggen dan de 50% van Nederland.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
alle rivieren zijn met de zee verbonden door middel van zeesluizen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De rivier_beddingen_ lopen af richting zee tot zeeniveau. Het land dat om de rivieren heen ligt is in de loop der eeuwen steeds verder ingeklonken en gedaald en ligt derhalve diep onder het niveau van de rivieren en de rivierbeddingen. Dat is een proces dat in gang is gezet sinds het bedijken van rivieren (waardoor afzettingen op de omgeving na overstromingen niet meer mogelijk waren). Als je kijkt naar de dijkhoogtes vlak bij zee, zie je wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De grote rivieren liggen allemaal tussen dijken (winterbed en zomerbed) en vaak hoger dan de omgeving. Een duidelijk voorbeeld is de Amstel in Amsterdam. Van oudsher een natuurlijke rivier die lager lag (en dus draineerde) dan de omgeving. Door inpoldering is in de loop van de tijd het land gezakt maar de rivier op peil gehouden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wel eens van sluizen gehoord?!